“
Gemilang, Sejarah kebesaran Melambai rinduku, Ke kotamu Bukhara Walaupun
kubahmu, Pudar ditelan zaman terpaku musafir di depanmu, Ditanahmu semangat
syuhada bersemadi di dalam kenangan...”
Begitu indah bait-bait lagu “Lambaian
Bukhara”, alunan daripada kumpulan Nasyid Firdaus. Jika kita hayati liriknya
dari awal hingga ke akhir, ia memberikan gambaran betapa kagumnya penulis ini
pada Kota Bukhara yang dahulunya megah mencapai kegemilangannya, sehinggakan
ramai yang menggelarinya dengan pelbagai gelaran.
Bukan pada lirik lagu ini sahaja,
bahkan sasterawan agung Iran, Ali Akbar Dehkhoda menganggap Kota Bukhara
sebagai “Gudang Pengetahuan” dan menjadi salah satu bandar yang penting dalam
sejarah peradaban Islam.
Begitu juga dengan penyair Jalaluddin
Rumi Muhammad bin Hasin Al-Khattabi al-Bakri (Jalaluddn Rumi) yang begitu
menyanjung Bukhara melalui ungkapan puisinya “Bukhara sumber pengetahuan. Oh,
Bukhara pemilik pengetahuan”. Beliau menggambarkan kekagumannya kepada sebagai
tanah kelahiran kebanyakan ulama dan ilmuwan besar yang telah banyak berjasa
kepada masyarakat dunia. Ilmuwan besar
tersebut bukan sahaja telah menemui pelbagai penemuan baru, malah juga layak
dijadikan panduan sehingga ke hari ini.
Pelbagai Nama
Bandar Bukhara, mengikut sejarahnya
yang sudah sekian lama, terletak di laluan sutera antara China dan Barat.
Bandar ini bukan sahaja telah menjadi pusat perdagangan akademik, malah sebagai
pusat kebudayaan dan keagamaan. Dikenali juga sebagai Buhe atau Puhe dalam
bahasa China Tang, terdapat juga
sumber yang berhujah nama Bukhara mungkin berasal daripada bahasa Tajik Soghdian yang bermaksud Bumi Bertuah.
Namun ada juga yang mendakwa bahawa
asal usul nama wilayah itu daripada perkataan Sanskrit, iaitu Vihara atau kuil
berlandaskan kepada kepercayaan yang mengaitkannya dengan agama Buddha sebelum
kedatangan Islam ke wilayah itu.
Walau apapun hujahnya mengenai asal
usul nama bandar Bukhara, yang pasti bandar ini telah menjadi oasis yang sejak
berkurun lama unggul sebagai pusat perdagangan dan perkembangan ilmu Islam
sehingga digelar Bukhori-i-Sharif atau Bukhori yang suci.
Sebelum Islam menjengah masuk ke
wilayah tersebut, kebanyakan masyarakat Bukhara masih memeluk Saman iaitu agama
nenek moyang mereka dan juga memeluk agama Buddha. Kebanyakan seni bina
bangunan-bangunan kuno yang terdapat di Bukhara juga dipengaruhi oleh seni bina
dari Parsi dan Cina.
Pasukan tentera Islam pertama menjejakkan
kaki di Bukhara ialah pada 674 Masihi di bawah pimpinan Ubaidillah bin Ziyad.
Pengaruh Islam benar-benar berkembang di wilayah itu pada 710 Masihi di bawah
pimpinan Quthaibah bin Muslim. Seabad selepas berlaku Perang Talas, Islam terus
kukuh dan berkembang. Pada tahun 850 Masihi, Bukhara menjadi ibu negara
kerajaan Samanid yang menghidupkan kembali bahasa dan budaya Parsi di situ.
Sepanjang 150 tahun berkuasa, Dinasti
Samanid bukan sahaja menjadikan Bukhara sebagai pusat pemerintahan, tetapi juga
pusat perdagangan yang menemukan pedagang dari Asia Barat dan China.
Bandar ini kian berkembang dengan
penghasilan kain sutera, tenunankain kapas, produk tembaga dan perhiasan dari
emas serta perak, terkenal dengan buah-buahan serta menjadi pusat intelektual
dunia Islam. Terdapat berpuluh monumen yang menjadi saksi akan kehebatan
tamadun Bandar itu, khususnya selepas bertapaknya Islam di wilayah berkenaan.
Bukhara
pernah menjadi pusat intelektual dunia Islam. Di Bandar ini pernah wujud pelbagai
sekolah yang menjadi pusat pengembangan ilmu pengetahuan. Bagi keluarga yang
kaya-raya, mereka menggunakan sistem home schooling atau bagi member anak-anak
mereka pendidikan yang secukupnya. Dari ilmu agama, ilmu kira-kira,
perundangan, logic, muzik, sehinggalah ilmu sastera dan puisi. Perkembangan
pendidikan di Bukhara itu telah membawa pengaruh yang positif dalam penyebaran
bahasa Parsi dan Uzbek. Tanah Bukhara juga menjadi saksi lahirnya ulama dan
ilmuwan Muslim yang masyhur.
Bandar
Bukhara juga pernah dikuasai, ditakluki dan diperintah oleh beberapa puak.
Selepas dikuasai oleh bangsa Arab pada awalnya, Bukhara telah ditawan pula oleh
puak Qarakhanid dan Tatar yang diketuai oleh Jengis Khan pada tahun 616H/1219M.
Malangnya
semasa di bawah pemerintahan Jengis Khan, banyak symbol ketamadunan serta
perpustakaan yang dibakar. Malah sebahagian penduduk Bukhara dibunuh. Sejak
itu, Bikhara tidak pernah bangkit lagi sebagai pusat peradaban dan perdagangan.
Selepas pemerintahan Bukhara diambil alih oleh Timur Lank pada tahun (785
Hijrah / 1383 Masihi), bandar Bukhara dibina kembali dan ibu Negara kerajaan
mereka pada tahun (911 Hijrah / 1505 Masihi).
Kemudian
Bukhara dikuasai pula oleh Iran dan Bukhara terus berada di bawah pemerintahan
mereka beberapa ketika sehinggalah ia dikuasai oleh Russia pada tahun (1336
Hijrah / 1918 Masihi). Ketika Russia menerapkan sistem komunis di dalam
pemerintahannya pada tahun (1342 Hijrah / 1923 Masihi), bandar Bukhara terus
berada di bawah Persekutuan Sosialis Rusia (USSR), sehinggalah system tersebut
tumbang pada tahun 1991 Masihi (1412 Hijrah), menyebabkan Bukhara menjadi salah
sebuah Bandar di Negara merdeka Republik Uzbekistan.
Imam
Bukhari
Bagi
kebanyakan umat Islam, Kota Bukhara ini pasti mengembalikan ingatan kita kepada
kelahiran Abu Abdullah Muhammad bin Ismail Al-Bukhari atau lebih dikenali
sebagai Imam Al-Bukhari pada 13 Syawal 194 Hijrah atau 21 Julai 810.
Menjadi
yatim sejak kecil, Imam Al-Bukhari amat bijaksana dan mempunyai daya ingatan
luar biasa kerana mampu menghafal hadis ketika berusia 10 tahun sehingga
mendapat jolokan Amirul Mukminin fil Hadis. Diceritakan, beliau yang turut
menguasai ilmu tafsir dan fikah dengan baik menjadi mangsa fitnah dan diusir
daripada tanah kelahirannya sehingga wafat di Khartang ketika berusia 62 tahun.
Bukhara
sewaktu era kegemilangannya juga telah menyaksikan kelahiran ulama dan
cendekiawan Islam terkemuka selain daripada Imam al-Bukhari, iaitu Ibnu Sina,
Abu Hafs Umar bin Mansyur Al-Bukhara (Al-Bazzar) Hafis Abu Zakaria Abdurrahim,
Ibnu Nasir Al-Bukhari, dan Abu Abbas Al-Magsisi Al-Hanbali.
Selain
itu, bandar Bukhara ini turut terkenal dengan monument-monumen bersejarah
seperti Kubu Bandar Ark, Madrasah Mir-I Arab, Chor Minar, Menara Kalyan atau
disebut juga Menara Kolon serta Masjid Jumaat.
Kubu
Bandar Ark yang dikelilingi tembok setinggi 30 meter, dikatakan telah dibina
pada kurun pertama dan pernah menjadi kediaman pemimpin Bukhara, tetapi ia
hampir musnah apabila diserang oleh tentera Soviet pada 1920. Selepas peperangan
tersebut, kerja pemulihan Bandar serta kawasan kubu dilakukan dan kini
dijadikan muzium, sekaligus membuka pintu rezeki buat penduduk tempatan yang
menjual pelbagai jenis cenderahati.
Menara
Kalyan yang berusia 900 tahun setinggi 46 meter pula telah menjadi struktur
paling menonjol selepas Kubu Bandar Ark dengan keunikan reka bentuknya yang
tersendiri. Satu masa dulu, ia pernah berfungsi sebagai menara tinjau bagi
mengawal keselamatan Bukhara dan turut menempatkan rumah api untuk memandu
pedagang di Lluan Sutera. Menara yang dibina pada 1127 ini dipenuhi ukiran ayat
suci al-Quran dan mempunyai 14 lapisan lukisan geometri Islam, kekal utuh
hingga kini yang dikatakan hasil campuran tanah liat dan susu unta dalam bahan
binaannya.
Kesemua
monument-monumen ini masih lagi wujud dan boleh dilawati sekiranya kita
berkunjung ke Uzbekistan. Sebahagian daripada lapisan sejarah bandar Bukhara
yang dikisahkan ini pernah diriwayatkan melalui penulisan Behistun di dalam
catatan diari seorang Raja Persia yang bertajuk Avesta. Namun, pengkaji sejarah
bersepakat mengatakan bahawa isi kandungan Avesta hanyalah sebahagian kecil
daripada kisah Bukhara, malah kandungan itu juga lebih tertumpu kepada bahagian
barat Bukhara yang dikenali sebagai Sogdiana, ketika itu.
SUMBER
:
Majalah I, Disember 2011. Susunan : Mohd Azli Mohd Ali, m/s 38 - 39
No comments:
Post a Comment