INSTITUSI FATWA DI SELANGOR
PENDAHULUAN
Fatwa di Malaysia telah melalui sejarah
yang panjang. Bermula daripada kedatangan Islam ke rantau ini pada abad ke-7
Masihi telah membawa tertubuhnya sistem pemerintahan yang bercirikan Islam.
Corak pemerintahan khalifah yang ada di negara Islam ketika itu turut
mempengaruhi alam Melayu. Ketua pemerintah (sultan ataupun raja) telah
dinobatkan selaku khalifah Islam untuk urusan pentadbiran negara. Justeru,
dalam usaha memantapkan sistem pentadbiran negara, ketua pemerintah telah
menubuhkan institusi pelaksananya seperti perlantikan mufti, kadi, imam,
khatib, syeikh al-Islam, syeikh al-ulama dan jawatan-jawatan lain yang membawa
tujuan yang sama.
Kesemua jawatan ini berkait rapat secara
langsung dengan tugas-tugas penguatkuasaan hukum syarak, mengeluarkan
fatwa-fatwa (berhubung kait dengan umat Islam), menjalankan tugas-tugas
keadilan, mengetuai upacara rasmi negara dan menangani pelbagai persoalan yang
berbangkit. Selepas kemerdekaan tanah Melayu pada tahun 1957, Perlembagaan
Persekutuan yang menjadi undang-undang tertinggi negara terus mengekalkan
kedudukan Sultan sebagai ketua agama di negeri masing-masing. Perlembagaan juga
telah menjelaskan bidang kuasa antara kerajaan negeri dan pusat, di mana
pentadbiran agama Islam ialah urusan negeri secara umumnya. Namun begitu,
Perlembagaan Persekutuan dalam masa yang sama tidak menafikan sepenuhnya kuasa
Persekutuan berkaitan undang-undang dan tatacara pentadbiran Islam.
Melalui bidang kuasa perlembagaan yang
diperuntukkan mengenai agama Islam dan adat istiadat Melayu ini, kerajaan
negeri mengekalkan organisasi pentadbiran berkaitan Islam yang telah wujud
sebelum merdeka sebagai badan yang berkuasa mengenai hal ehwal agama Islam di
setiap negeri. Urusan fatwa juga menjadi tanggungjawab kerajaan negeri dalam
mengadakan peraturan-peraturan dan undang-undang mengenai fatwa di negeri
masing-masing. Oleh itu, perkara-perkara yang bersangkutan dengan fatwa
tercatat dalam setiap enakmen/ordinan/akta di negeri di Malaysia sejak mula
enakmen/ordinan/akta tersebut dibuat. Jawatankuasa Fatwa di negeri-negeri pula
ditubuhkan untuk membantu Jabatan Mufti mengeluarkan sesuatu fatwa. Ianya
dikanunkan dalam enakmen/ordinan/akta yang ada pada peringkat negeri
masing-masing di dalam Malaysia. Kepentingan fatwa dalam melayari kehidupan ini
jelas terbukti. Dengan adanya fatwa perlaksanaan hukum-hukum syarak dapat
ditegakkan mengikut kaedah-kaedah syariah.
Institusi fatwa sentiasa menjadi rujukan
bagi umat Islam di Malaysia. Terdapat pelbagai fatwa yang diputuskan dalam
berbagai bidang kehidupan sama ada muamalat, ibadat hinggalah ke bidang sains
dan teknologi. Ini menunjukkan institusi fatwa mempunyai peranan yang
signifikan dalam masyarakat Islam di Malaysia. Di Malaysia, fatwa yang diputuskan
dapat dikategorikan dalam tiga bentuk, iaitu pertama, fatwa yang diwartakan;
kedua, jawapan-jawapan fatwa yang diputuskan dalam mesyuarat jawatankuasa fatwa
dan ketiga, fatwa yang dikeluarkan oleh mufti secara persendirian berbentuk
lisan dan tulisan. Hanya fatwa kategori pertama sahaja yang mengikat, manakala
kategori kedua dan ketiga tiada sebarang implikasi undang-undang. Malaysia
merupakan sebuah negara yang unik, di mana terdapat 14 jawatan mufti yang
mewakili 14 buah negeri. Dalam proses istinbat hukum, para mufti dibantu oleh
Jawatankuasa Fatwa. Nama jawatankuasa ini berbeza antara negeri-negeri.
Di negeri Johor, Kedah dan Terengganu
yang dinamakan Jawatankuasa Fatwa. Di Sabah dipanggil Majlis Fatwa. Bagi
Selangor, Pahang dan Wilayah Persekutuan, ia dipanggil Jawatankuasa Perundingan
Hukum Syarak. Di Perak, Melaka, Negeri Sembilan, Perlis dan Pulau Pinang
dikenali dengan Jawatankuasa Syariah. Di Kelantan dipanggil Jemaah Ulama’.
Manakala di Sarawak dikenali dengan Lembaga Fatwa. Selain jawatankuasa fatwa
peringkat negeri, terdapat jawatankuasa fatwa peringkat kebangsaan, iaitu
Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia di
bawah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam (MKI). Ia ditubuhkan pada
awal tahun 1970. Penubuhannya bertindak sebagai sebuah institusi pengeluar
fatwa peringkat kebangsaan di Malaysia dalam rangka menyelaras dan
menyeragamkan keputusan fatwa di seluruh negara. Jawatankuasa ini juga dianggap
sebagai badan yang paling berautoriti dalam mengeluarkan fatwa di Malaysia
walaupun tidak mempunyai bidang penguatkuasaan.
Dengan fatwa yang benar dan tepat dapat
menjamin perlaksanaan atau perjalanan syariat Islamiah. Justeru fatwa memainkan
peranan yang sangat penting dalam perkembangan undang-undang Islam atau hukum
syarak. Dengan kedudukannya itulah, institusi fatwa diberikan perhatian yang
utama oleh dunia Islam. Ini terbukti dengan wujudnya Darul Ifta' atau nama lain
mempunyai fungsi yang sama hampir di seluruh negara Islam. Al-Quran dan
al-Sunnah yang menjadi sumber utama dalam syariah Islam tidak mungkin difahami
oleh semua golongan muslim kecuali mereka yang mengkaji secara mendalam dalam
bidang ilmu agama. Justeru para ulama’
memainkan peranan yang amat penting dalam merealisasikan tuntutan agama bagi
memberi kefahaman yang jelas dan benar dengan cara pengajaran, nasihat, tunjuk
ajar dan juga fatwa.
Pada zaman globalisasi kini, fatwa
dilihat begitu penting dalam menyelesaikan masalah atau isu baru yang timbul di
kalangan umat Islam. Di Malaysia, institusi fatwa mempunyai peranan dan
tanggungjawabnya yang tersendiri untuk menyelesaikan persoalan mengenai hukum
syarak serta menjelaskan kekeliruan dan kesamaran sesuatu hukum yang timbul di
dalam masyarakat. Berbeza dengan situasi yang berlaku pada umat Islam pada
zaman dahulu jika berlaku apa-apa permasalahan yang berkaitan dengan sesuatu
hukum, mereka akan terus bertemu dengan baginda Rasulullah s.a.w untuk
menyelesaikannya. Ini kerana pada zaman tersebut baginda masih hidup dan
baginda merupakan satu-satunya sumber rujukan utama dalam segala
permasalahan. Merujuk kepada fatwa yang berpandukan kitab-kitab usul
yang lain, pengeluaran fatwa melibatkan mufti perseorangan serta tidak
melibatkan apa-apa prosedur seperti di Malaysia. Namun begitu, di Malaysia
pengeluaran sesuatu fatwa itu mempunyai kaedah, prosedur, cara serta syarat
tertentu yang telah ditetapkan bagi membolehkan susuatu fatwa itu dikeluarkan.
Perkara-perkara yang telah ditetapkan ini adalah bertujuan untuk mengelak
daripada berlakunya sebarang kesilapan dalam memberikan jawapan dalam sesuatu
masalah.
DEFINISI
a)
Pengertian Fatwa
Pada Bahasa
Ia diambil daripada يفتى افتى- yang memberi maksud menjelas dan menghuraikan hukum
permasalahan. Pengertian fatwa menurut ahli usul fiqh: Ibn Manzur menerangkan bahawa fatwa ialah
satu perbuatan yang dilakukan oleh Mufti mengenai sesuatu hukum, atau satu keputusan hukum yang
dikeluarkan oleh faqih (seorang yang berpengetahuan luas lagi mendalam dalam perundangan Islam.
(Othman 1981:9) Fatwa ialah ism masdar yang bermaksud ‘ifta’ atau mengeluarkan fatwa, dengan
jamaknya iatu ‘al-fatawa’ atau ‘al-fatawi’. ‘Al-istifta’ pula ialah meminta jawapan terhadap sesuatu
perkara yang dimusykilkan atau memberi erti pertanyaan. Fatwa dalam hukum syarak ialah memberi
penerangan tentang hukum syarak berdasarkan kepada dalil bagi orang yang bertanya tentangnya
(Uthman 2006 :1)
Ia diambil daripada يفتى افتى- yang memberi maksud menjelas dan menghuraikan hukum
permasalahan. Pengertian fatwa menurut ahli usul fiqh: Ibn Manzur menerangkan bahawa fatwa ialah
satu perbuatan yang dilakukan oleh Mufti mengenai sesuatu hukum, atau satu keputusan hukum yang
dikeluarkan oleh faqih (seorang yang berpengetahuan luas lagi mendalam dalam perundangan Islam.
(Othman 1981:9) Fatwa ialah ism masdar yang bermaksud ‘ifta’ atau mengeluarkan fatwa, dengan
jamaknya iatu ‘al-fatawa’ atau ‘al-fatawi’. ‘Al-istifta’ pula ialah meminta jawapan terhadap sesuatu
perkara yang dimusykilkan atau memberi erti pertanyaan. Fatwa dalam hukum syarak ialah memberi
penerangan tentang hukum syarak berdasarkan kepada dalil bagi orang yang bertanya tentangnya
(Uthman 2006 :1)
b)
Pengertian Fatwa
Di Malaysia
Kenyataan Mufti yang diterbitkan melalui Warta Undang-undang (Ahmad Hidayat Buang 2006 :44).
Maksud ini berbeza dengan istilah yang terdapat dalam fiqh. Oleh yang demikian, fatwa di Malaysia
telah menjadi urusan rasmi pemerintah yang dikawal pengeluarannya dan dikuatkuasakan
peruntukannya.
Kenyataan Mufti yang diterbitkan melalui Warta Undang-undang (Ahmad Hidayat Buang 2006 :44).
Maksud ini berbeza dengan istilah yang terdapat dalam fiqh. Oleh yang demikian, fatwa di Malaysia
telah menjadi urusan rasmi pemerintah yang dikawal pengeluarannya dan dikuatkuasakan
peruntukannya.
c) Hukum Fatwa
Mengikut pandangan kebanyakan ulama, hukum fatwa adalah fardhu kifayah, kecuali jika tiada yang
layak (melainkan seorang sahaja), maka ketika itu hukumnya adalah wajib atau fardhu ain ke atasnya.
Ini kerana fatwa termasuk dalam keperluan-keperluan agama yang sepatutnya wujud bagi manfaat
dan kemaslahatan umum. Dengan adanya fatwa, masyarakat dapat menyelesaikan masalah yang
berkaitan dengan agama untuk mencapai keredhaan Allah. (Zulkifli Mohamad 2008:13)
Mengikut pandangan kebanyakan ulama, hukum fatwa adalah fardhu kifayah, kecuali jika tiada yang
layak (melainkan seorang sahaja), maka ketika itu hukumnya adalah wajib atau fardhu ain ke atasnya.
Ini kerana fatwa termasuk dalam keperluan-keperluan agama yang sepatutnya wujud bagi manfaat
dan kemaslahatan umum. Dengan adanya fatwa, masyarakat dapat menyelesaikan masalah yang
berkaitan dengan agama untuk mencapai keredhaan Allah. (Zulkifli Mohamad 2008:13)
d)
Peranan Fatwa
Fatwa memainkan beberapa peranan yang penting dalam sesebuah negara Islam seperti di Malaysia.
Antaranya ialah: (Abdul Monir 1998:58)
Fatwa memainkan beberapa peranan yang penting dalam sesebuah negara Islam seperti di Malaysia.
Antaranya ialah: (Abdul Monir 1998:58)
a. Memberikan
penjelasan hukum hakam untuk pegangan mustafti (orang yang memohon fatwa) dan
masyarakat;
b.
Membuat
penyeragaman dan penyelarasan hukum untuk kepentingan umum;
c.
Menyelesaikan
masalah dan pertikaian di kalangan masyarakat dan ummah;
d. Mewujudkan
suasana perpaduan, kesatuan dan persaudaraan di dalam kehidupan seharian di
kalangan umat Islam;
e. Memperlihatkan
imej dan maruah Islam serta ummahnya yang tinggi pada pandangan masyarakat
bukan Islam;
f. Fatwa
yang telah diputuskan dan diwartakan merupakan suatu peraturan dan
undang-undang yang mengikat orang ramai terutama kepada mustafti untuk
memahaminya; dan
g. Fatwa
menjadi rujukan di dalam sesuatu hal berhubung dengan hukum hakam dan hal ehwal
Islam yang timbul dari semasa ke semasa.
INSTITUSI
MUFTI DI SELANGOR
LATAR
BELAKANG
Pengurusan fatwa di Malaysia
dikendalikan oleh Jabatan Mufti Negeri dalam usaha mengembangkan ilmu terutama
yang melibatkan hukum-hakam. Salah satu contoh yang boleh diketengahkan dalam
hal ini adalah Jabatan Mufti negeri Selangor dengan melihat perkembangan dan
perjalanan Jabatan Mufti Negeri Selangor, pengurusan organisasi, pentadbiran
dan pengurusan dalam pengeluaran fatwa. Institusi Fatwa di negeri Selangor pada
hari ini diterajui oleh Jabatan Mufti Negeri Selangor yang terletak di Tingkat
7 dan Tingkat 8, Menara Utara, Bangunan Sultan Idris Shah, Shah Alam, Selangor.
Jabatan ini mengalami beberapa perubahan daripada aspek struktur organisasi dan
pentadbiran sehinggalah menjadi satu badan khusus yang terlibat secara langsung
di dalam perkara yang berkaitan dengan hukum syarak di negeri Selangor.
Pada peringkat awal, Jabatan Mufti Negeri Selangor merupakan salah satu Bahagian yang terdapat di Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) yang dikenali sebagai bahagian Fatwa. Sebelum tahun 1985, hanya terdapat dua (2) orang kakitangan di Bahagian ini iaitu Mufti dan pemandu. Pada tahun 1991, jawatan Timbalan Mufti diwujudkan. Segala urusan berkaitan pentadbiran, perkhidmatan dan kewangan adalah di bawah pengurusan JAIS. Bagi menambahbaik kepada institusi Fatwa pada tahun 1996, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) telah mengeluarkan pekeliling mengenai pengasingan Bahagian Fatwa daripada Jabatan-Jabatan Agama Islam di setiap negeri di Malaysia termasuk Negeri Selangor. Kerajaan Negeri Selangor telah melaksanakan arahan tersebut menerusi Enakmen Pentadbiran Islam (Selangor) 1955 untuk menubuhkan Pejabat Mufti Selangor. Walaubagaimanapun, proses pengasingan tidak dapat dilakukan dengan serta merta kerana masih mengalami kesukaran terutama yang melibatkan kekurangan kakitangan. Oleh itu, bahagian Fatwa masih lagi bergantung kepada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dari sudut pentadbiran dan kewangan.
Beberapa perubahan struktur dalam mewujudkan sebuah Jabatan Mufti yang berasingan bermula sedikit demi sedikit. Pada November 1996, jawatan Pegawai Hal Ehwal Islam mula diisi, diikuti Pembantu Tadbir (Kesetiausahaan) pada 2 Mei 1997 serta dibantu oleh beberapa kakitangan kontrak. Bermula pada akhir tahun 1997, jawatan Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi), Pembantu Tadbir Rendah, Penolong Pegawai Tadbir, Pembantu Am Rendah, Penolong Pegawai Hal Ehwal Islam dan Pembantu Hal Ehwal Islam mula diisi sepenuhnya oleh Bahagian Perkhidmatan, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri. Perancangan untuk menguruskan pentadbiran dan kewangan secara sepenuhnya oleh Jabatan Mufti telah dilakukan sejak pertengahan tahun 1998 lagi. Walaupun pada zahirnya Jabatan Mufti telah berasingan daripada Jabatan Agama Islam Selangor tetapi masih berhubung rapat dan bekerjasama dengan Bahagian Penyelidikan, Jabatan Agama Islam Selangor dalam menangani perkara-perkara yang berkaitan dengan ajaran salah (menyeleweng). Tanggal 22 Februari 1999 dengan ehsan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri, Jabatan Mufti telah berpindah ke ruang pejabat yang baru di Tingkat 4, Podium Selatan, Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.
Pada awal tahun 2001, Pejabat Mufti Selangor telah ditukar nama kepada Jabatan Mufti Selangor sesuai fungsi, visi dan misi penubuhannya. Pada 15 Oktober 2001, Pemangku Raja Selangor, Tengku Idris Shah telah berkenan mencemar duli bagi mengadakan lawatan kerja ke Jabatan Mufti Selangor.
Pada peringkat awal, Jabatan Mufti Negeri Selangor merupakan salah satu Bahagian yang terdapat di Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) yang dikenali sebagai bahagian Fatwa. Sebelum tahun 1985, hanya terdapat dua (2) orang kakitangan di Bahagian ini iaitu Mufti dan pemandu. Pada tahun 1991, jawatan Timbalan Mufti diwujudkan. Segala urusan berkaitan pentadbiran, perkhidmatan dan kewangan adalah di bawah pengurusan JAIS. Bagi menambahbaik kepada institusi Fatwa pada tahun 1996, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) telah mengeluarkan pekeliling mengenai pengasingan Bahagian Fatwa daripada Jabatan-Jabatan Agama Islam di setiap negeri di Malaysia termasuk Negeri Selangor. Kerajaan Negeri Selangor telah melaksanakan arahan tersebut menerusi Enakmen Pentadbiran Islam (Selangor) 1955 untuk menubuhkan Pejabat Mufti Selangor. Walaubagaimanapun, proses pengasingan tidak dapat dilakukan dengan serta merta kerana masih mengalami kesukaran terutama yang melibatkan kekurangan kakitangan. Oleh itu, bahagian Fatwa masih lagi bergantung kepada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dari sudut pentadbiran dan kewangan.
Beberapa perubahan struktur dalam mewujudkan sebuah Jabatan Mufti yang berasingan bermula sedikit demi sedikit. Pada November 1996, jawatan Pegawai Hal Ehwal Islam mula diisi, diikuti Pembantu Tadbir (Kesetiausahaan) pada 2 Mei 1997 serta dibantu oleh beberapa kakitangan kontrak. Bermula pada akhir tahun 1997, jawatan Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi), Pembantu Tadbir Rendah, Penolong Pegawai Tadbir, Pembantu Am Rendah, Penolong Pegawai Hal Ehwal Islam dan Pembantu Hal Ehwal Islam mula diisi sepenuhnya oleh Bahagian Perkhidmatan, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri. Perancangan untuk menguruskan pentadbiran dan kewangan secara sepenuhnya oleh Jabatan Mufti telah dilakukan sejak pertengahan tahun 1998 lagi. Walaupun pada zahirnya Jabatan Mufti telah berasingan daripada Jabatan Agama Islam Selangor tetapi masih berhubung rapat dan bekerjasama dengan Bahagian Penyelidikan, Jabatan Agama Islam Selangor dalam menangani perkara-perkara yang berkaitan dengan ajaran salah (menyeleweng). Tanggal 22 Februari 1999 dengan ehsan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri, Jabatan Mufti telah berpindah ke ruang pejabat yang baru di Tingkat 4, Podium Selatan, Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.
Pada awal tahun 2001, Pejabat Mufti Selangor telah ditukar nama kepada Jabatan Mufti Selangor sesuai fungsi, visi dan misi penubuhannya. Pada 15 Oktober 2001, Pemangku Raja Selangor, Tengku Idris Shah telah berkenan mencemar duli bagi mengadakan lawatan kerja ke Jabatan Mufti Selangor.
TOKOH
MUFTI DI SELANGOR
Di Selangor, pelantikan seseorang
Mufti telah diperuntukan dalam Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri
Selangor) 2003 Pindaan 2015. Dalam hal ini, Duli Yang
Maha Mulia Sultan Selangor berhak melantik mereka yang mempunyai kelayakan
dan dilihat sesuai untuk menjawat jawatan tersebut. Pelantikan tersebut juga
perlu disiarkan di dalam warta. Kedudukan ini hampir sama seperti negeri-negeri
lain di Malaysia. Tugas dan peranan utama seorang mufti juga telah
diperuntukkan dalam Seksyen 45, Enakmen yang sama iaitu membantu dan menasihati
Duli Yang Maha Mulia Sultan berkenaan dengan semua perkara iaitu berkaitan
hukum syarak.
Kelahiran
tokoh-tokoh mufti di Selangor mempunyai sejarah yang panjang seiring dengan
kedatangan Islam di negeri tersebut. Pada peringkat awal, gelaran mufti tidak
digunakan, tetapi ini merupakan istilah yang diterima pakai menjelang Malaysia
mencapai kemerdekaan. Oleh yang demikian, jawatan mufti juga belum diwujudkan
lagi tetapi dikenali sebagai Syeikh Islam dan Penasihat Agama. Beberapa orang
tokoh yang pernah dicatatkan menjawat jawatan tersebut adalah seperti di Jadual 1 :-
Jadual
1 : Perjawatan Institusi Fatwa di Selangor
BIL
|
NAMA
|
TAHUN
PERKHIDMATAN
|
JAWATAN
: PENASIHAT AGAMA
|
||
1.
|
Sahibul Fadhillah,
Tuan Syeikh Abdul Ghani
|
1826 -1857
|
2.
|
Sahibul Fadhilah,
Tuan Hj Jaafar bin Hj Abdullah
|
1885 – 1887
|
3.
|
Sahibul Fadhilah,
Tuan Syeikh Ahmad bin Mahyiddin
|
1888 – tiada rekod
|
Syeikhul
Islam Setia Diraja Y.M Raja Hj. Mahmud Zohdi bin Tengku Abdul Rahman
|
1930
- 1935
|
|
JAWATAN
: SYEIKH ISLAM
|
||
1.
|
Syeikhul Islam Setia Diraja Y.M Raja Hj. Mahmud Zohdi bin Tengku
Abdul Rahman
|
1935 - 1952
|
JAWATAN
: MUFTI
|
||
1.
|
Sahibus Samahah,
Dato’ Seri Utama Diraja Dato’ Hj. Yusof b. Sahabuddin
|
1953 - 1968
|
2.
|
Sahibus Samahah,
Dato’ Seri Utama Diraja Dato’ Hj. Ghazali bin Hj. Abdullah
|
1968 - 1973
|
3.
|
Sahibus Samahah,
Dato’ Seri Utama Diraja Dato’ Hj. Md. Salleh b. Hassan
|
1974 - 1976
|
4.
|
Sahibus Samahah,
Dato’ Seri Utama Diraja Dato’ Hj. Hassan b. Omar
|
1976 - 1985
|
5.
|
Sahibus Samahah,
Dato’ Seri Utama Diraja Dato’ Hj. Ishak b. Baharom
|
1985 - 1997
|
6.
|
Sahibus
Samahah,
Dato’
Seri Utama Diraja Dato’ Setia Hj. Mohd Tamyes b. Abd. Wahid
|
1998 - kini
|
JAWATAN : TIMBALAN MUFTI
|
||
1.
|
Sahibus Samahah,
Tuan Haji Jamauddin bin Omar
|
1991 - 1997
|
2.
|
Sahibus Samahah,
Dato’ Haji Abdul Majid bin Omar
|
1998 - 2015
|
3.
|
Sahibus
Samahah,
Dr.
Anhar bin Opir
|
2016
- kini
|
(Sumber: Brosur Jabatan Mufti Negeri Selangor)
RUJUKAN
1.
Brosur Jabatan Mufti Negeri Selangor
2.
Kemajuan Pentadbiran Islam Di Negeri Selangor (2005). Majlis Agama Islam Selangor.
3.
Seminar Tokoh-Tokoh Ulama Selangor (2008). Jabatan Peradaban dan Pemikiran
Islam, Kolej
Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS). Edited by : Ayu
Nor
Azilah Mohamad.
No comments:
Post a Comment