Friday 23 September 2011

DARI KUBUR HINGGA DI HIMPUNKAN

Rasulullah S.A.W bersabda : “Bagaimana aku merasa nikmat jika tanduk sangkakala telah berada dimulut Israfil. Dia mengerutkan keningnya dan menutup telinga, menanti perintah lalu dia meniup.”

Baginda bersabda : “Manakala sekali dia meniup sangkakala itu, matilah seluruh makhluk langit dan bumi kecuali yang dikehendaki Allah. Iaitu Jibril, Mikail, Israfil dan Izrail. Kemudian Allah memerintahkan Izrail agar mencabut nyawa Jibril. Kemudian nyawa Mikail, nyawa Israfil dan akhirnya nyawa Izrail sendiri. Setelah tiupan pertama itu, semua mati dan dialam barzah selama empat puluh tahun. Kemudian Allah menghidupkan Israfil kembali. Dia diperintahkan meniup tiupan kedua.”

Inilah yang dimaksudkan firman Allah S.W.T, : “… Kemudiannya ditiup sekali lagi, lalu mereka berdiri (bangkit dari dalam kuburnya) sambil menanti (hukuman Alllah).
                                                                                                                            (Q.S. Az Zumar : 68)

Dan Rasulullah S.A.W bersabda : “Ketika dibangkitkan, datanglah Israfil kembali membenarkan tanduk sangkakala kemulutnya. Sebelah kakinya melangkah ke depan dan dan sebelah lagi ke kiri, menantikan perintah meniup. Takutlah akan tiupan itu. Fikirkanlah wahai manusia, betapa kehinaan dan kepedihannya ketika dibangkitkan kerana takut akan tiupan itu, serta manantikan keputusan apa yang akan mereka terima itu, bahagia atau celaka dan kau adalah di antara mereka juga akan merasa sedih dan bingung sebagaimana kesedihan serta kebingungan mereka. Bahkan jika didunia kau suka berbuat dosa atau kaya namun bakhil maka raja-raja dunia di hari ini adalah orang yang paling hina, kakinya melangkah longlai dan ketika itu pula berdepan dengan binatang liar dimana gunung akan hancur dan tidak boleh menghindari dari itu semua.”  

Demikianlah firman Allah : “Dan apabila binatang-binatang liar telah dihimpunkan.”
                                                                                                                             (Q.S. At Takwir : 5)

Kemudian mereka berjumpa pula dengan syaitan-syaitan dan orang-orang murtad dalam ketakutan kerana haibah Allah dan membenarkan firmannya : “Demi Tuhanmu, sesungguhnya Kami akan menghimpunkan mereka bersama-sama syaita. Kemudian kami hadirkan mereka dikeliling neraka dengan berlutut.”
                                                                                                                              (Q.S. Maryam : 68)

Cuba bayangkan, bagaimana keadaanmu dan keadaan hatimu ketika itu? Cube renungkan apabila telah dibangkitkan mereka dibawa ke tempat perhimpunan dengan gondol dan telanjang. Tempat perhimpunan itu adalah bumi yang putih, datar, tidak ada jurang atau bukit tempat manusia bersembunyi. Mereka di bawa kesitu beramai-ramai. Maha suci zat yang mengumpulkan semua manusia dengan barisan yang berbeza dari segala penjuru bumi. Tentu saja ketika itu hati berdebar ketakutan dan mata bermuram sahaja.

Allah S.W.T berfirman : “Pada hari (Kiamat) ditukar bumi dengan bumi yang lain, begitupun langit …”
                                                                                                                               (Q.S. Ibrahim : 48)

Ibnu Abas mengatakan, di situ segala pohon, gunung dan apa saja yang ada di situ dan ditambahkan bumi yang putih bagai emas. Tidak ada darah tertumpah di situ dan tidak pernah pula kesalahan dilakukan disitu. Adapun langitnya tidak ada matahari, bulan dan bintang. Renugkan wahai manusia, betapa kedahsyatan hari itu. Sungguh jika manusia telah berkumpul, bintang-bintang dilangit berguguran, matahari dan bulan terbenam dan bumi gelap kehilangan lampunya. Di saat demikian langit berputar di atas kepala mereka dan pecah dengan dahsyatnya selama lima ratus tahun. Wahai betapa ngerinya suara pecahnya langit itu di telingamu, kemudian langit mencair dan mengalir bagai bubur baja kekuningan. Lalu seperti kuah dan akhirnya jadi nanah dan gunung-gunung bagai bulu yang diputar dan manusia bagaikan kupu-kupu bertebaran.

Rasulullah S.A.W bersabda : “Manusia dibangkitkan telanjang tidak bersunat dan tenggelam dalam air keringat sampai ke telinganya.”

Berkata Saudah, Isteri Nabi S.A.W, “Aku bertanya: Apakah sebahagian kita melihat akan kemaluan yang lain?” Rasulullah menjawab, “Manusia sibuk akan hal masing-masing.”

“Bagi tiap-tiap orang di antara mereka pada hari itu ada urusan yang mencukupinya.”
                                                                                                                                  (Q.S. Abasa : 37)

Betapa kedahsyatan hari di mana tidak sedar aurat sampai terbuka, namun tidak sempat juga menoleh atau memandang. Bagaimana mungkin sedang setengah mereka ada yang berjalan dengan perutnya, ada yang dengan mukanya hingga tidak boleh menoleh pada yang lain. Telah berkata Abu Hurairah r.a :

Rasulullah S.A.W bersabda : “Pada hari kiamat manusia dikumpulkan jadi tiga golongan. Ada yang menunggang, ada yang berjalan, dan ada yang berjalan dengan mukanya.”

Seorang lelaki berkata, “Bagaimana boleh berjalan dengan mukanya? Rasulullah S.A.W menjawab, “Zat yang menjalankan mereka dengan kakinya berkuasa pula untuk menjalankan mereka dengan mukanya.”

Watak manusia selalu mengingkari hal yang belum dibuktikannya. Kalau orang belum melihat ular boleh berjalan tanpa kaki tentu ia mengingkari ada binatang tanpa kaki boleh berjalan. Bahkan yang berjalan dengan kaki pun akan dianggap aneh kalau ia belum pernah melihatnya. Maka jangan mengingkari keajaiban-keajaiban pada hari kiamat. Andaikan diceritakan kepadamu keajaiban dunia ini sebelum engkau menyaksikannya, kau akan ingkar juga. Camkan dihatimu, bagaimana rupamu kelak. Kau berdiri telanjang, hina dan bimbang bukan kepalang menanti keputusan Syurga atau Neraka.

Lalu fikirkan juga bagaimana seluruh makhluk langit dan bumi, malaikat, jin, manusia, syaitan dan segala bintang dan burung, berkumpul berhimpit-himpitan di satu tempat di bawah pancaran matahari yang digandakan panasnya. Tidak ada lagi naungan selain Arasy Tuhan yang hanya boleh dinaungi oleh mereka yang mendekatkan diri kepadanya. Satu sama lain saling bergelut oleh kerana panasnya dan malu terbongkar keburukannya dihadapan Allah. Panahan matahari, panasnya nafas dan terbakarnya hati oleh api kemaluan dan ketakutan berkumpul menjadi satu hingga keringat bercucuran hingga hujung rambut mengalir ke hamparan kiamat. Kemudian tubuh mereka diangkat sesuai dengan darjatnya dan di hadapan Allah. Ada yang mengalir keringat hingga sampai paras lutut, ada yang paras dada, ada yang paras telinga dan ada pula yang hampir tenggelam.

Ibnu Umar berkata, “Telah bersabda Rasulullah S.A.W : “Di hari manusia menghadap tuhannya ada setengah mereka yang tenggelam sampai keparas telinganya.”

Dari Abu Hurairah, Rasulullah S.A.W bersabda : “Di hari kiamat nanti peluh manusia akan meleleh hingga sampai ke paras telinga.”

Dalam Hadis lain : “Sambil berdiri, mata mereka memandang ke langit selama empat puluh tahun dan merasa sangat sedih, peluh menggenangi mereka.”

Dari Uqbah bin Amir, Rasulullah S.A.W bersabda : “Pada hari kiamat, matahari berada sejengkal di atas kepala. Tahulah manusia, ada orang yang peluhnya sampai ke tumit, ada yang sampai betis, ada yang sampai lutut, ada yang sampai ke paha, ada yang sampai ke lambung, ada yang sampai ke mulut,” Sambil Nabi mengisyaratkan tangannya ke mulutnya. “ Ada pula yang tenggelam dalam peluhnya.” Sambil Nabi S.A.W memukulkan tangan ke kepalanya demikian.

Cuba renungkan peluh manusia waktu di kumpulkan dan betapa kepedihan mereka. Sampai setengah mereka berkata, “Ya Tuhan, hindarkan aku dari kepedihan dan penantian ini, biarlah cepat ke neraka sahaja.” Tapi mereka tidak dilemparkan sebelum dihisab dan diseksa. Kau adalah salah seorang dari mereka. Kau tidak tahu sampai di mana peluhmu akan menggenangimu. Ketahuilah, keringat yang tidak keluar oleh kesusahan dalam mengerjakan perintah samada haji, perang, puasa, qiamullail, sibuk melayani keperluan soerang muslim, menanggung masyaqat dalam amar makruf nahi mungkar atau ibadah lainnya akan terkurus pula oleh kerana malu dan ketakutan. Amat panjang kedukaan disitu. Jika tidak bodoh, tentu orang akan tahu bahawa kesusahan ibadah itu hanya sebentar sahaja daripada kepedihan dan penantian pada hari kiamat. Hari yang amat dahsyat dan dalam waktu yang lama.

Sumber : Penenang Jiwa : Pengubatan dan Rawatan, Imam Al-Ghazali (Terjemahan kitab – Mukashafah Al-Qulub)

Thursday 22 September 2011

PERPUSTAKAAN WAKAF TELAH MENAIKTARAF TALIAN INTERNET KEPADA UNIFI (JALUR LEBAR TERPANTAS)


Kami juga menyediakan perkhidmatan WIFI secara percuma kepada semua pengguna perpustakaan yang ingin melayari internet menggunakan komputer riba atau telefon pintar. Untuk pertanyaan bolehlah berhubung terus dengan pegawai perpustakaan yang bertugas di nombor 03 5510 8631.

Datanglah beramai-ramai.

Monday 19 September 2011

ADAB MENYAMBUT TETAMU


  1. Niat Yang Betul
Tuan rumah perlu berniat mengharapkan pahala dalam menyambut kedatangan tetamu daripada makanan yang dihidangkan serta sambutan yang baik kepada mereka. Tetamu juga hendaklah meniatkan pahala daripada mendatangi undangan tersebut kepada tuan rumah. Dengan demikian, kedua-dua belah pihak akan mendapat pahala atas sebab itu.

  1. Memuliakan Tetamu
Tuan rumah perlu menerima tetamunya dengan hormat dan memuliakan iaitu menerimanya dengan senyuman, wajah yang ceria dan mengucapkan kata-kata selamat datang dan sambutan. Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud : “Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia memuliakan tetamunya.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

  1. Menempatkan Tetamu Ditempat Yang Sesuai
-          Mempersilakan duduk di tempat yang paling selesa
-          Jika tetamu wanita, tempat yang tidak menyingkap aurat mereka
-          Tempat yang tidak tersebar bau yang kurang senang dan kotor

  1. Menyegerakan Hak Tetamu
Tuan rumah perlu segera menghidangkan hak tetamu seperti air minuman, makanan dan sebagainya. Jangan lambat dalam menyediakan hidangan sehingga tetamu hampir pulang. Menghidangkan makanan merupakan adab yang dianjurkan sebagaimana yang disebut dalam firman Allah yang bermaksud : “Lalu dihidangkan kepada mereka.” (Surah al-Dhariyat 51:27)

  1. Tidak Berlebihan Dalam Menjamu Tetamu
Tuan rumah tidak perlu memberatkan diri diluar kemampuannya dalam menyediakan makanan kepada tetamu. Namun hidangan yang disediakan untuk tetamu perlu disertai dengan sikap memuliakan mereka. Nabi Ibrahim a.s telah menyembelih seekor anak lembu yang gemuk untuk tetamunya. Itu ialah hidangan terbaik yang dimiliki baginda.

  1. Layanan Terbaik Kepada Tetamu
Malayani sendiri tetamu merupakan satu adab yang dianjurkan dalam al-Quran, sebagaimana yang disebut dalam kisah Ibrahim a.s, Allah berfirman yang bermaksud : “Kemudian ia masuk menemui keluarganyaserta dibawanya keluar seekor anak lembu gemuk (yang dipanggang) lalu dihidangkan kepada mereka sambil berkata : “Silakan makan.” (Surah al-Dhariyat 51: 26-27). Antara layanan baik yang boleh diberikan kepada tetamu seperti menyediakan tempat tidur yang bersih, memastikan anak-anak tidak bising, tidak mengganggu tetamu dan sebagainya.

  1. Menghantar Ke Muka Pintu
Apabila tiba waktu tetamu akan pulang, tuan rumah perlu menghantarnya sampai ke pintu rumah sebagai tanda memuliakan dan menghormatinya. Abu ‘Ubaid pernah mengunjungi Imam Ahmad di rumahnya. Dia bercerita : “Ketika aku bangkit ingin pulang, Imam Ahmad juga bangun bersamaku. Aku berkata : “Jangan bersusah wahai Abu Abdillah.” Beliau mengatakan bahawa al-Sha’bi berkata : “Termasuk kesempurnaan memuliakan tetamu ialah tuan rumah berjalan bersama tetamu hingga ke pintu rumah dan sehingga mereka menaiki kenderaannya.” (Al-Adab al-Syar’iyyah, jil.3, hlm. 227). Tuan rumah tidak terus masuk ke rumah dan mengunci pintu sejurus tetamu keluar rumah kecuali setelah tetamu sudah berlalu pergi atau kenderaannya sudah berjalan.

Sumber : Ensiklopedia adab Islam Menurut Al-Quran dan As-Sunnah, Pustaka Imam Asy-Syafi’i, Jakarta. (Dari Majalah Solusi Isu No. 35, September 2011)

Thursday 15 September 2011

MAKSIAT : DOSA YANG MERESAHKAN

Maksiat terbahagi dua; maksiat lahir dan maksiat batin. Maksiat lahiriah itu seperti merompak, berzina, minum arak, berjudi, mencuri dan sebagainya. Manakala maksiat batin pula ialah sifat mazmumah seperti hasad, takbur, tamak, penakut, cinta dunia, gila puji dan lain-lain. Tidak kira maksiat yang mana, sama ada maksiat zahir mahupun batin, kedua-duanya akan menjejaskan kesihatan seseorang. Maksiat zina misalnya, menyebabkan penyakit yang direct seperti AIDS, sifilis dan lain-lain. Minum arak, menagih dadah atau mengambil bahan-bahan yang memabukkan atau menghayalkan akan mengakibatkan hilang kewarasan fikiran dan terdedah kepada perbuatan yang membahayakan diri dan orang lain. 

Meninggalkan zakat akan menyebabkan keretakan dalam hubungan sosial seterusnya menggugat hubungan antara si kaya dengan si miskin. Ini akan menigkatkan kadar jenayah curi, rompak, dadah, pelacuran dan lain-lain lagi dan secara langsung akan menjejaskan kesihatan dan nyawa. Untuk menjelaskan hakikat ini, telitilah hadis yang diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar ini : “Wahai golongan Muhajirin, ada lima perkara jika terjadi kepada golongan kamu maka aku berlindung kepda Allah dan apabila hal itu terjadi kepada kamu :

i.        Apabila satu kaum melakukan penzinaan secara terang-terangan maka mereka akan diserang penyakit yang belum pernahdialami oleh nenek moyang mereka.
ii.      Apabila mereka mengurangi timbangan dan ukuran, mereka akan dihukum dengan kepapaan dan kemiskinan serta kezaliman pihak penguasa.
iii.    Setiap mereka yang enggan membayar zakat, mereka akan terhalang daripada beroleh hujan dari langit dan jika tidak kerana adanya haiwan dan binatang ternak tidaklah akan diturunkan hujan.
iv.    Setiap mereka yang melanggar janji Allah dan Rasulnya maka mereka akan dijajah oleh musuh daripada bangsa lain yang akan merampas sebahagian daripada harta mereka.
v.      Dan selama para pemimpin tidak menjalankan hukum-hukum yang terdapat dalam kitab Allah, maka saling sengketa akan berlaku.

(Riwayat Ibn Majah)

Manakala maksiat-maksiat batin seperti marah, hasad dan dendam juga akan menggugat kesihatan seseorang secara perlahan-lahan. Ia pembunuh senyap yang menyebabkan banyak penyakit berbahaya seperti darah tinggi, barah, lemah jantung dan lain-lain. Bagaimanakah ini terjadi? Untuk menjawabnya marilah kita lihat apakah akibat dosa (maksiat) terhadap diri seseorang. Ketika seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah s.a.w., “Apakah itu dosa?” Rasulullah telah menjawab bahawa dosa itu sesuatu yang meresahkan hatimu. Ertinya, orang yang melakukan dosa akan resah kerana dia akan sentiasa diburu oleh rasa bersalah bukan sahaja kepada Allah tetapi juga kepada dirinya sendiri. Ini kerana fitrah manusia tetap menyukai kebaikan dan membenci kejahatan. Oleh sebab itu apabila seseorang melakukan kejahatan, dia sebenarnya bukan sahaja menentang Allah tetapi juga menentang fitrahnya sendiri. Sebab itulah orang yang berdosa tidak tenang.

Akibat Hati Tak Tenang

Apakah akibatnya hati yang tidak tenang kepada kesihatan? Apabila hati tidak tenang, degupan jantung dan tekanan darah menjadi tidak menentu. Inilah antara perubahan fisiologi yang dikesan oleh ujian poligraf atas orang yang berbohong. Jadi maksiat akan memberi kesan kepada tubuh badan manusia secara langsung. Bukan bohong sahaja, begitu juga kepada maksiat-maksiat lain. Semuanya akan menyebabkan pengaliran darah dan sistem penghadaman terjejas. Ini akan menyebabkan penyerapan vitamin dan pengeluaran antibodi menurun. Akibatnya sistem saraf tidak berfungsi dengan betul dan seluruh organ tubuh akan sakit. 

Maksiat boleh menyebabkan pelbagai penyakit. Pakar-pakar perubatan moden telah mengakui hakikat ini. Sayangnya, ramai manusia gerun terhadap penyakit lahir tetapi tidak endah tentang penyebab utamanya iaitu maksiat. AIDS misalnya menyebabkan huru-hara dan suasana panik seluruh dunia. Semua manusia diberitahu tentang bahaya penyakit itu hinggakan pelbagai kempen dibuat. Berjuta ringgit dibelanjakan untuk tujuan penyebaran maklumat, penyelidikan dan pencegahan. Sayangnya kempen anti zina iaitu anti maksiat (penyebab AIDS) tidak serancak itu. Sedangkan korban penyakit-penyakit ini lebih ramai daripada mana-mana penyakit didunia. Mungkin berpuluh-puluh ribu kali ganda daripada penyakit lahiriah. Mencegah perbuatan maksiat seharusnya diutamakan daripada mencegah penyakit-penyakit lahiriah. Kita sedia maklum punca maksiat ialah hati yang kotor. Ironinya tidak ada satu usaha serius untuk mengatasi penyakit jiwa (hati) berbanding penyakit lahir.

Maksud penyakit jiwa disini bukan penyakit mental tetapi sakit hati iaitu sifat-sifat mazmumah seperti dendam, hasad, marah, iri hati, takut dan sebagainya. Amat kurang usaha untuk membanteras atau mencegah penyakit mazmumah. Padahal telah terbukti penyakit mazmumah boleh menyebabkan penyakit lahiriah. Risau misalnya, terbukti menjadi punca kepada penyakit-penyakit lahir. Dale Carnegie dalam bukunya Hentikan Risau telah menulis: “Ahli perniagaan yang tidak tahu melawan risau akan mati muda.” Dan sudah terbukti juga risau dan takut menjadi punca kepada penyakit barah, jantung, darah tinggi dan sakit kepala. Penyakit kencing manis juga berkait dengan risau, bimbang dan lain-lain. Contohnya apabila berlaku kemelesetan ekonomi dunia dan pasaran saham merudum, gula dalam darah tokoh-tokoh korporat akan naik begitu juga sakit sendi, sakit gigi (reput), sakit kerongkong dan lain-lain. Secara sinis, para doktor yang terkenal telah mengingatkan bahawa sakit jantung, perut dan kencing manis ialah “adik beradik” kepada rasa bimbang.

Ahli falsafah terkenal Plato berkata: “Kesalahan ahli perubatan ialah cuba mengubat tubuh badan tanpa mengubat fikiran. Sedangkan fikiran dan jasad adalah satu dan tidak harus dirawat berasingan.” Ertinya kalau penyakit jiwa dan fikiran dapat diubati, penyakit lahiriah juga akan dapat diubati secara automatik. Oleh sebab itu, terdapat sejenis rawatan yang dikenali dunia sekarang ialah Psychomatic iaitu rawatan jasad dan pemikiran sekali gus.

Cinta Dunia

Satu fakta yang tidak dapat dinafikan ialah sains perubatan Berjaya mengubat penyakit-penyakit yang disebabkan oleh virus dan kulat, tetapi gagal melawan kemusnahan mental, jiwa dan jasad disebabkan oleh risau, takut, benci dan lain-lain. Sehingga kini, apa yang menyebabkan penyakit gila masih misteri. Tetapi besar kemungkinan ia disebabkan oleh penyakit mazmumah (hati) dan kecelaruan fikiran (akal). Jadi untuk mengubatnya, akal mesti “diikat” pada kekuatan jiwa dan kekuatan jiwa pula perlu diikat pada iman. Jika akal dan hati terlepas daripada iman, maka kemusnahan diri akan berlaku seperti mana kipas yang ligat berpusing tetapi tidak terikat pada dinding atau syiling.

Apakah punca kecelaruan fikiran dan jiwa? Jika ditanya kepada lelaki puncanya dua; wanita atau wang. Manakala kepada wanita, faktor utama yang menyebabkan stres dan tekanan (seperti yang selalu dilaporkan media) adalah kerana terlalu berusaha menjaga hubungan dengan pasangan, terlalu mengambil serius terhadap persepsi orang lain terhadap diri dan keluarga serta bekerja kuat untuk mendapat pengiktirafan majikan. Jika dirumuskan semua sebab stres (lelaki atau wanita) puncanya adalah kerana cinta dunia. Suami, isteri dan anak-anak serta lain-lain itu termasuk dalam soal dunia. Allah s.w.t berfirman yang bermaksud: “Manusia diberi perasaan mencintai keinginan, misalnya kepada perempuan, anak-anak, kekayaan yang banyak daripada emas dan perak, kuda yang bagus, binatang ternak dan lading. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya.” (Suruh Ali-Imran 3:14)

Allah s.w.t telah mengingatkan lagi dengan ayatnya yang bermaksud: “Harta benda dan anak-anak mereka (kaum munafik) janganlah mengagumkan engkau kerana Allah hendak menyeksa mereka dengan itu dalam kehidupan dunia dan hilang nyawanya ketika mereka dalam keadaan tidak beriman.” (Surah al-Tawbah 9:55). Cinta dunia itu kepala segala kejahatan, demikian kata hukama. Akibat cinta dunia yang keterlaluan, orang sering takut kehilangannya dan bermati-matian memburunya. Dunia yang sepatutnya hanya diletakkan ditangan, telah diletakan dihati. Sedangkan hati manusia yang satu tidak akan dapat menampung dua cinta. Jika cinta dunia telah menguasainya, cinta Allah akan terpinggir. Anehnya bagi pemburu dunia ini yang tidak mendapatnya akan berputus asa dan menderita. Manakala yang mendapatnya pula sentiasa berasa tidak puas, turut menderita. Mereka bagaikan meminum air laut, semakin diminum semakin haus. Bukan sahaja jiwa dan hati mereka kelelahan, fizikal dan tenaga mereka juga keletihan. Inilah yang menjadi punca penyakit-penyakit kronik.

Hasil kajian di Barat (seperti yang ditulis oleh Dale Carnargie) Menunjukan golongan  korporat secara mejoriti menghidap salah satu daripada penyakit ini; sakit jantung, barah atau darah tinggi. Kejayaan dalam perniagaan kerap digandingkan dengan penyakit yang dihadapi. Apalah gunanya kejayaan merebut seluruh kekayaan dunia kalau hilang kesihatan. Ingatlah, sekaya manapun seseorang, sebanyak manapun harta yang dimiliki, seseorang hanya dapat makan tiga kali untuk kenyang dalam sehari dan tidur di atas sebuah katil pada satu-satu masa.

John C. Maxwell, seorang pakar motivasi Barat turut menegaskan bahawa kejayaan dalam bidang perniagaan atau kerjaya yang lain tanpa tujuan dan matlamat hidup yang jelas hanya akan menjerumuskan seseorang ke kancah perzinaan dan kemurungan yang amat sangat. Oleh sebab itu, ramai selebriti barat yang kaya dan ternama, hidup merana dengan rasa kekosongan, kemuraman dan kesunyian yang mencengkam jiwa. Tercatat boredom (Kebosanan) sebagai pembunuh nombor satu di Amerika Syarikat. Hakikatnya, lebih setengan daripada jumlah mana-mana hospital di dunia dihuni oleh pesakit jiwa. Kekusutan fikiran bukan disebabkan oleh sakit urat sarat tetapi kerana emosi kehampaan, kekecewaan, kekhuatiran, kerisauan dan ketakutan. Semuanya akibat maksiat lahiriah dan batiniah yang berpunca daripada belitan syaitan dan pujukan hawa nafsu yang memperalatkan dunia yang menipu daya.

Sumber : Majalah Solusi Isu No. 35, September 2011 (Pahrol Mohamad Juoi)