Thursday 4 August 2011

SISTEM INFORMASI PERPUSTAKAAN


Perpustakaan adalah institusi/gedung yang menyediakan koleksi bahan perpustakaan bercetak dan tidak bercetak sebagai pusat sumber informasi yang diatur mengikut sistem dan aturan yang dugunakan untuk keperluan pendidikan, penelitian, penyelidikan dan intelektual bagi masyarakat. Tujuan khusus perpustakaan dibezakan oleh jenis perpustakaannya seperti perpustakaan awam, khusus, institusi, akademik dan sebagainya.
Untuk mempermudahkan pengurusan, koleksi di perpustakaan perlu diklasifikasikan dan dikatalogkan. Ada perbagai standard dalam katalog samada menggunakan manual katalog atau sistem. Untuk memudahkan pencarian bahan, setiap bahan akan diberikan nombor panggilan (Call number) dan maklumat berkaitan bahan tersebut. Perpustakaan awam biasanya menggunakan klasifikasi Dewey Decimal Classification (DDC). Perpustakaan jenis lain juga menggunakan sistem yang berbeza, sebagai contoh perpustakaan akademik biasanya akan menggunakan sistem klasifikasi Library of Congress (LC).
Sistem Informasi Perpustakaan adalah proses perkomputeran untuk menyimpan dan mencari bahan di perpustakaan. Mulai dari kataloging koleksisehingga proses peminjaman dan pemulangan koleksi beserta peraturannya seperti ltempoh peminjaman dan perkiraan denda lewat pemulangan bahan. Sistem Informasi Perpustakaan tidak lengkap tanpa adanya Online Public Access Catalog (OPAC) iaitu suatu katalog yang mengandungi segala maklumat tentang koleksi yang dimiliki sebuah perpustakaan keseluruhannya.

1 comment: