Dalam
bahasa arab, “ZAKAT” secara umumnya
bererti pertambahan. Berasaskan pengertian umum ini, ia kemudiannya digunakan
bagi banyak pengertian seperti cerdik, jenih, berkat, kepujian, bersih dan
lain-lain.
Sebagai
salah satu istilah dalam pengajian hukum atau “fiqh” zakat bererti mengeluarkan
kadar tertentu dari harta yang tertentu bagi faedah golongan yang berhak
menerimanya sebagaimana yang ditentukan oleh Allah. Selain itu, perkataan zakat
ada disebut dalam Al-Quran dan Al-Sunnah. Walau bagaimanapun, ia bukanlah satu
istilah tunggal bagi sesuatu pengertian kerana al-Quran dan al-Sunnah juga
menggunakan perkataan “sedekah” bagi pengertian yang sama. Dalam al-Quran
misalnya Allah telah berfirman dalam surah At-taubah ayat 103 yang bermaksud:
Ambilah
(sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya Engkau
membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak Yang buruk);
dan doakanlah untuk mereka, kerana Sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman
bagi mereka. dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui.
Dalam
konteks penggunaan biasa, zakat dari segi bahasa didefinisikan sebagai
“bersih”, “suci”, dan “berkembang”. Pengertian “bersih” dan “suci” dalam
istilah zakat ialah membersihkan harta dan membersihkan diri orang kaya
daripada sifat kedekut dan bakhil. Dalam erti yang lain ialah membersihkan diri
dari sifat dengki dan dendam terhadap orang kaya. Firman Allah dalam surah
Al-baqarah ayat 83 :
Dan
(ingatlah Wahai Muhammad), ketika Kami mengikat perjanjian setia
Dengan Bani Israil (dengan berfirman): “Janganlah kamu menyembah melainkan
Allah, dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan
anak-anak yatim, serta orang-orang miskin; dan Katakanlah kepada sesama manusia
perkataan-perkataan Yang baik; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat”.
kemudian kamu berpaling membelakangkan (perjanjian setia kamu itu) kecuali
sebahagian kecil dari kamu; dan sememangnya kamu orang-orang Yang tidak menghiraukan
perjanjian setianya.
Wakaf ialah apa-apa harta yang ditahan hak pewakaf
ke atas harta tersebut daripada sebarang urusan jualbeli, pewarisan, hibah dan
wasiat disamping mengekalkan sumber fizikalnya (ain). Wakaf merupakan suatu
pemilikan yang tidak sempurna kerana pemilikan ain (benda yang diwakafkan)
adalah kerana Allah S.W.T atau dihukumkan sebagai milik Allah S.W.T Adapun
manfaat atau hasil wakaf itu kepunyaan Maukuf Alaih iaitu pihak atau jihah atau
orang yang ditentukan menerima manfaat wakaf.
Wakaf adalah suatu pemberian atau sumbangan ikhlas sebahagian daripada harta yang dimiliki untuk kepentingan dan kesejahteraan umum yang dibenarkan oleh syarak.
Harta wakaf boleh menyumbang dalam pembangunan sosio-ekonomi ummah contohnya mendirikan projek komersil seperti hotel wakaf, pusat-pusat perniagaan, projek sosial seperti rumah anak yatim, pusat perlindungan dan lain-lain selagi tidak bercanggah dengan hukum syarak.
Wakaf adalah suatu pemberian atau sumbangan ikhlas sebahagian daripada harta yang dimiliki untuk kepentingan dan kesejahteraan umum yang dibenarkan oleh syarak.
Harta wakaf boleh menyumbang dalam pembangunan sosio-ekonomi ummah contohnya mendirikan projek komersil seperti hotel wakaf, pusat-pusat perniagaan, projek sosial seperti rumah anak yatim, pusat perlindungan dan lain-lain selagi tidak bercanggah dengan hukum syarak.
Dalam
konteks Malaysia, institusi wakaf perlu diberi tempat yang penting dalam era
masa kini. Melalui pembangunan institusi wakaf, ia mampu mewujudkan kerjasama
yang erat dikalangan golongan individu yang berkemampuan untuk berperanan
secara terus dalam membangun keperluan masyarakat islam.
Islam
sangat menggalakkan umatnya mengeluarkan harta lebihan yang dimiliki untuk
dikongsi bersama orang yang memerlukan dan berbakti dengan harta tersebut.
Firman Allah dalam surah al-Imran ayat 92 bermaksud:
Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai
(hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan
sebahagian dari apa Yang kamu sayangi. dan sesuatu apa jua Yang kamu dermakan
maka Sesungguhnya Allah mengetahuinya
Firman
Allah lagi dalam Surah Al-Baqarah ayat 267:
Wahai orang-orang Yang beriman! belanjakanlah (pada
jalan Allah) sebahagian dari hasil usaha kamu Yang baik-baik, dan sebahagian
dari apa Yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. dan janganlah kamu sengaja
memilih Yang buruk daripadanya (lalu kamu dermakan atau kamu jadikan pemberian
zakat), padahal kamu sendiri tidak sekali-kali akan mengambil Yang buruk itu
(kalau diberikan kepada kamu), kecuali Dengan memejamkan mata padanya. dan
ketahuilah, Sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi sentiasa Terpuji.
Berdasarkan
dalil diatas, kita dapat memahami bahawa menafkahkan harta ke jalan kebajikan
sangat dituntut dan wakaf adalah salah satu daripada jalan kebajikan tersebut.
Selain itu, tujuan wakaf dalam islam adalah untuk menghampirkan diri seseorang
kepada Allah S.W.T iaitu mendapatkan keredhaan daripada Allah dengan
menyerahkan benda yang berharga dan disayangi untuk kegunaan pihak lain. Allah
akan memberikan ganjaran pahala yang berganda-ganda kepada pewakaf selagi harta
wakaf masih memberi manfaatnya kepada mereka yang berhak ke atas wakaf itu.
BAITULMAL
Baitulmal merupakan satu istilah bahasa Arab yang bermaksud RUMAH HARTA. Dalam istilah moden, ia dikenali sebagai Perbendaharaan Negara. Baitulmal merupakan sebuah institusi kewangan yang berfungsi untuk menyelenggarakan segala harta umum atau tempat penyimpanan barang-barang berharga seperti wang emas atau perak. Ringkasnya, ia juga berperanan sebagai pusat pelaburan harta umat Islam. Sekaligus, ia juga berfungsi untuk menubuhkan Bank Islam yang aktif dan secara langsung memperniagakan harta umat islam secara terkumpul.
Sejarah Penubuhan Baitulmal Institusi kewangan Islam dalam bentuk Baitulmal
secara tidak rasminya telah wujud sejak dari zaman Rasulullah (s.a.w.) dan
Saidina Abu Bakar As-Sidiq lagi. Tetapi Baitulmal dalam erti kata yang sebenar
belum lagi wujud kerana pendapatan Negara yang masih belum berkembang dengan
pesat pada ketika itu. Pendapatan negara pada masa itu diperolehi melalui dua
sumber, iaitu zakat dan harta yang diperolehi daripada peperangan seperti
ghanimah, jizyah dan fai. Pendapatan negara pada ketika ini tidak disimpan
lama, ia akan terus diagih-agihakan kepada golongan yang memerlukan seperti
golongan fakir, anak-anak yatim dan lain-lain golongan yang memerlukan.faktor
inilah yang menyebabkan fungsi Biatulmal mudah dan tidak begitu ketara
penggunaannya pada ketika itu.
Institusi Baitulmal ini secara rasminya telah wujud
pada zaman pemerintahan Saidina Umar bin Al-Khattab. Pada zaman ini, kerajaan
Islam banyak melakukan penaklukan dan menyebabkan wilayah islam berkembang
dengan pesat. Hasil daripada peluasan ini, harta benda yang terkumpul manjadi
amat banyak dan tidak dapat diagihkan secara serta-merta. Khalifah Umar
menerima cadangan yang dikemukakan oleh Khalid bin Al-Walid untuk menubuhkan
satu Perbendaharaan Negara yang berasaskan kepada Al-Quran dan Al-Hadis serta
ijtihad para Sahabat. Pada peringkat awalnya, perbendaharaan tersebut dikenali
sebagai Diwan. Pada zaman Bani Umayyah (41-132H), Institusi Baitulmal telah
berkembang dengan begitu pesat. Islam telah berjaya meluaskan jajahan takluknya
sehingga ke Afrika, Rom dan Constantinople. Sumber pendapatan Negara yang
paling penting pada ketika itu ialah Kharaj, di samping Zakat, Ghanimah, Fai
dan Jizyah.
Pada zaman Bani Abbasiyyah (132-655H), pusat
pemerintahan Islam telah berpindah ke Baghdad iaitu sebuah kawasan yang paling
strategik dan juga merupakan yang terpenting bagi urusan perdagangan antara
Timur dan Barat. Kesan daripada perpindahan ini, pendapatan institusi Baitulmal
telah berkembang berlipat kali ganda. Perebutan kuasa politik antara Al-Ma’mun
dengan Al-Amin adalah titik permulaan kepada kemerosotan institusi Baitulmal.
Institusi Baitulmal di bawah pemerintahan Al-Ma’mun tidak dapat berfungsi
dengan baik dan teratur. Apabila berlaku penaklukan kuasa Barat ke atas Negara
Islam selepas era Perang Salib (1096-1250M), Institusi Baitulmal tidak lagi
berfungsi dalam erti kata yang sebenarnya dalam menjana ekonomi dan
membangunkan prasarana umat islam. Peranannya semakin sempit dan terhad kepada
pengumpulan dan pengagihan wang zakat fitrah, zakat harta dan wakaf.
No comments:
Post a Comment