Oleh: Mahfudzah
binti Mohamad (Bahagian Penyelarasan Undang-Undang, Jakim)
Masalah gejala sosial yang tidak
pernah menunjukkan tanda-tanda pengurangan kini berubah kepada keadaan yang
amat membimbangkan khususnya kes pembuangan bayi. Trend pembuangan bayi
di Malaysia seperti menjadi sumpahan apabila tabiat kejam dan tidak
berperikemanusiaan ini semakin popular di kalangan remaja.
Malah bagi tempoh empat bulan
pertama tahun 2010, sejumlah 24 kes pembuangan bayi dilaporkan. Ini menyamai trend
membunuh tiga nyawa tidak berdosa bagi setiap dua minggu atau dengan kata
lain, wujud 3 pembunuh atau pembuang senyap dalam setiap minggu.
Persoalannya, apakah punca utama
masalah ini dan adakah tidak ada jalan penyelesaian bagi mengatasinya? Adakah peruntukan
undang-undang berkaitan masih tidak mencukupi dan penguatkuasaannya masih
longgar sehingga menyebabkan ‘pembuang senyap’ ini amat berani beraksi tanpa
mengambil kira keadaan sekeliling? Atau adakah institusi kekeluargaan kini
telah sampai kepada tahap kritikal sehingga keadaan anak perempuan mereka yang
hamil ini langsung tidak disedari oleh ibu bapa dan penjaga?
Selain usaha menerapkan nilai-nilai
agama dalam masyarakat khususnya di dalam institusi keluarga, tindakan
penguatkuasaan terhadap jenayah buang bayi juga amat perlu ditingkatkan
memandangkan gejala ini dilihat semakin menjadi-jadi. Bagi tindakan
penguatkuasaan syariah pula, ia lebih kepada pencegahan kerana peruntukan
kesalahan buang bayi atau menyembunyikan kelahiran tidak diperuntukkan di bawah
Undang-Undang Kesalahan Jenayah Syariah. Namun tindakan pencegahan inilah
menjadi suatu perkara yang amat penting kerana ia melibatkan penguatkuasaan
terhadap kesalahan khalwat, perbuatan tidak sopan di tempat awam, hamil luar
nikah, persetubuhan luar nikah dan lain-lain kesalahan berkaitan.
Namun masyarakat sering kali
mempersoal tindakan penguatkuasaan syariah yang dilakukan oleh pegawai
penguatkuasa agama (PPA) ini. Segala macam tohmahan dilempar kepada PPA yang
kononnya hanya ingin “menjaga tepi kain orang”. Apabila kes berjaya
disabitkan dan hukuman dijatuhkan, timbul pula tohmahan bahawa hukuman yang
dijatuhkan adalah bersifat menghina, kolot, menghalang kebebasan individu dan
menjatuhkan maruah wanita khasnya bagi hukuman sebat syariah.
Falsafah hukuman jenayah dalam Islam
dan matlamat hukuman dalam Enakmen Jenayah Syariah ialah untuk pencegahan,
pembalasan terhadap perbuatan salah, ganti rugi dan pemulihan. Aspek pencegahan
adalah untuk mencegah manusia daripada melakukan kejahatan. Pencegahan akan
berhasil apabila timbul rasa takut di kalangan masyarakat terhadap hukuman yang
dikenakan. Pencegahan seperti ini terdapat pada semua hukuman yang ditetapkan
oleh Undang-Undang Islam. Ini kerana keseluruhan hukuman ini mengandungi
unsur-unsur yang membuatkan masyarakat takut untuk menghadapinya.
Manakala aspek pembalasan pula
dinyatakan dengan tegas oleh Allah s.w.t di dalam Surah al-Maidah ayat 38:
"السارق والسارقة
فاقطعوا أيديهما جزاء بما كسبا نكالا من الله"
Maksudnya:
Pencuri lelaki dan pencuri perempuan, maka potonglah tangan kedua-duanya
(sebagai) pembalasan bagi apa yang mereka telah lakukan.
Hukuman yang berbentuk ganti rugi
pula adalah hukuman yang yang dikenali sebagai hukuman diyat. Secara
jelasnya ia terdapat dalam kes-kes pencerobohan yang dilakukan terhadap
kepentingan orang lain. Ada juga hukuman yang diperuntukkan bertujuan sebagai
pemulihan bagi pesalah-pesalah jenayah syariah. Pelaksanaan hukuman terhadap
pesalah diharap dapat mengembalikan pesalah berkenaan ke jalan kebenaran dan
menjauhkannya dari kemaksiatan. Firman Allah s.w.t dalam Surah az-Zukhruf ayat
48:
"وأخذناهم بالعذاب لعلهم يرجعون"
Maksudnya:
Dan kami timpakan ke atas mereka azab supaya mereka kembali ke jalan yang
benar.
Dalam Akta/Enakmen/Ordinan Kesalahan
Jenayah Syariah negeri-negeri telah terdapat peruntukan yang bertujuan untuk
membanteras kegiatan jenayah ini pada peringkat awal lagi. Contohnya
peruntukan bagi kesalahan khalwat. Jika diteliti secara mendalam, khalwat
merupakan faktor utama yang membawa kepada perzinaan yang akhirnya membawa
kepada gejala hamil luar nikah dan buang bayi. Maka di sinilah peranan
penguatkuasaan syariah yang harus ‘menjaga tepi kain orang’ bagi membendung
gejala sosial daripada terus berleluasa. Ini Kerana tindakan ‘menjaga tepi kain
orang’ ini tidak menjadi suatu kesalahan dalam usaha membasmi gejala sosial, bahkan
sikap seperti ini adalah sangat dituntut oleh Islam. Ibu bapa atau penjaga juga
perlu memainkan peranan mereka dalam mendidik anak-anak dengan didikan agama
bermula dari peringkat awal lagi kerana fitrah manusia khususnya remaja yang
cepat terpengaruh oleh anasir luar yang merosakkan.
No comments:
Post a Comment