Monday, 9 July 2012

PETIKAN RINGKAS TERJEMAHAN KITAB RIADHUS SHALIHIN


NIAT IKHLAS

Firman ALLAH yang bermaksud : Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah ALLAH dengan mengikhlaskan ibadat kepadanya, lagi tetap teguh diatas tauhid, dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. Dan yang demikian itulah agama yang benar. (Al-Bayyinah 5)

Daripada Umar Bin Al-khattab r.a berkata : Aku telah mendengar Rasullullah s.a.w bersabda  : Hanya segala amal dengan niat dan hanya bagi tiap-tiap seorang apa yang di niatkan. Maka barang siapa hijrah kepada Allah dan rasulnya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasulnya. Dan barang siapa hijrahnya bagi dunia yang ia akan memperolehinya atau perempuan yang ia ingin mengahwininya, maka hijrahnya kepada apa yang ia berhijrah kepadanya itu. (Bukhari, Muslim)

Pentingnya niat bagi membezakan sesuatu itu beroleh pahala atau sia-sia.

TAUBAT
       
Wajib bertaubat pada setiap dosa kepada Allah, terdapat 3 syarat bertaubat:
1. Menghentikan maksiat
2. Menyesal kerana ketelanjurannya
3. Berazam tidak akan mengulanginya lagi tambahan satu lagi syarat jika dosa melibatkan hak sesama manusia
4. Memohon maaf dan minta dihalalkan atau memulangkan kembali hak nya.

Firman Allah pada akhir ayat 31 surah AN-NUR yang bermaksud : dan bertaubatlah kamau sekelian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.

Rasullullah s.a.w bersabda : Hai sekelian manusia bertaubatlah kamu kepada Allah, dan beristifarlah (memohon ampun) kepadanya, sesungguhnya aku beristifar tiap-tiap hari seratus kali (Muslim)

SABAR

Firman Allah pada ayat terakhir surah A-LI 'IMRAAN yang bermaksud:   Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan),dan kuatkanlah kesabaran kamu (lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah kamu kepada Allah, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan) (Ali'imraan 200)

Firman Allah : Demi sesunguhnya, kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya)  kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang sabar:(Al-Baqarah 155)

(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata : "sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali" (Al-Baqarah 156)

Daripada Abu Hurairah r.a , Rasulullah s.a.w bersabda : siapa yang dikehendaki oleh Allah padanya satu kebaikan, maka diberinya penderitaan (Bukhari)

Daripada Anas r.a, Rasulullah s.a.w bersabda : Jika Allah berkehendak kebaikan terhadap hambanya, maka dilaksanakan segera pembalasan siksa di dunia, sebaliknya jika Allah menghendaki binasa terhadap hambanya, ditahan pembalasan dosanya, hingga akan dituntut kelak pada hari kiamat.


ALLAH berfirman yang bermaksud : wahai orang-orang yang beriman ! bertaqwalah kamu kepada ALLAH, dan hendaklah kamu bersama-sama orang-orang yang benar. (At-Taubah 119)

Abu Muhammad bin Ali bin Abi Thalib r.a. berkata : Saya telah hafal dari ajaran Rasulullah s.a.w : Tinggalkan apa yang kamu ragu-ragukan , kepada apa yang kamu tidak ragu-ragu , sesungguhnya kebenaran membawa ketenangan, dan dusta itu menimbulkan keraguan. (Attirmidzi)

Hadis ini menekankan bahawa setiap ibadat hendaklah disetai dengan keyakinan tanpanya ibadat akan  menjadi tidak sah, olehitu segala yang dikerjakan mestilah benar-benar menurut perintah Allah dan Rasul s.a.w
 
WASPADA

Firman ALLAH yang bermaksud: "Sesunguhnya tiada satupun yang tersembunyi daripada ALLAH, baik yang di langit ataupun di bumi"

Sabda Rasulullah s.a.w : "Bertakwalah kepada ALLAH dimana saja engkau berada, dan ikutilah perbuatan kejahatan itu dengan kebaikan supaya terhapus kejahatan, dan bergaullah dengan sesama manusia dengan budi yang baik" (Attirmidzi)

TAQWA

Firman ALLAH yang bermaksud:
"Wahai orang-orang yang beriman ! Bertakwalah kamu kepada ALLAH dngan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan islam" (A-Li`Imraan 102)
       
 
Firman ALLAH yang bermaksud : "Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu bertaqwa kepada ALLAH, nescaya Ia mengadakan bagi kamu (petunjuk) yang membezakan antara yang benar dan yang salah, dan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu, serta mengampunkan (dosa-dosa) kamu. Dan ALLAH (sememangnya) mempunyai limpah kurnia yang besar." (Al-Anfal 29)

Sabda Rasulullah s.a.w : "Bertakwalah kepada ALLAH, solatlah lima waktu, berpuasa dibulan Ramadhan, tunaikanlah zakat, dan taatlah kepada pemimpin mu, nescaya kamu akan masuk surga yang disediakan oleh Tuhanmu." (Attirmidzi)

YAKIN DAN TAWAKKAL (berserah)

ALLAH berfirman yang bermaksud : "Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama ALLAH gementarlah hati mereka , dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Nya, menjadikan mereka bertambah iman, da kepda Tuhan mereka jualah mereka berserah." (Al-Anfal 2)
   
                                                       
Umar r.a. berkata, saya telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sekiranya kamu bertawakkal (berserah) kepada ALLAH  dengan bersungguh-sungguh, nescaya ALLAH akan memberi rezki kepada mu sepertimana burung yang keluar pagi dengan perut kosong dan kembali pada petang dengan kekenyangan" (Attirmidzi)

Disini dapatlah difahamkan bahawa tawakkal  perlu kepada usha atau ikhtiar seperti contoh yang diberikan Rasulullah terhadap burung yang berusha keluar pada pagi hari.

ISTIQOMAH (LURUS, TETAP)

ALLAH berfirman yang bermaksud : "Sesungguhnya orang-orang yang menegaskan keyakinan dengan berkata : "Tuhan kami ialah ALLAH", kemudian mereka tetap teguh diatas jalan betul (dengan pengakuan iman dan tauhidnya itu) mereka tidak ada kebimbangan(dari sesuatu yang tidak baik) terhadap meraka, dan mereka pula tidak akan berdukacita". (Al-Ahqaaf 13)

Abu Hurairah r.a. berkata : Bersabda Rasulullah s.a.w. :"Bersederhanalah kamu dan tetapkanlah dalam beramal, Sesungguhnya tidak seorangpun yang selamat hanya dengan bergantung semata-mata dengan amal perbuatannya. Sahabat bertanya :     Tidak juga engkau ya Rasulullah ? Jawab Nabi : Tidak pula Saya kecuali ALLAH meliputi Saya dengan rahmat Nya". (Muslim)

Pengertian hadis ini ialah supaya kita tidak berlebih-lebihan dalam beramal dari apa yang dicontohkan oleh Rasulullah s.a.w. sebab yang penting bukan jumlah tetepi tepat dan ikhlasnya serta tetap diamalkan sentiasa.

Firman ALLAH yang bermaksud : Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada petukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat ALLAH) bagi orang-orang yang berakal.         (A-Li`Imraan 190)

(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati ALLAH semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring  mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami!   Tiadalah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka. (A-Li`Imraan 191)  

Tidakkah mereka memerhatikan keadaan unta, bagaimana ia diciptakan? Dan keadaan langit bagaimana ia ditinggikan binaannya? Dan keadaan gunung ganang, bagaimana ia di tegakkan? Dan keadaan bumi bagaimana ia di hamparkan? Oleh itu, berikanlah sahaja peringatan (Wahai Muhammad, kepada manusia, dan janganlah berdukacita kiranya da yang menolaknya), kerana sesungguhnya engkau hanyalah seorng Rasul pemberi ingatan. (Al-Ghaasyiyah17-21)  

BERLUMBA-LUMBA DALAM MELAKUKAN KEBAIKAN TANPA RAGU-RAGU

Firman ALLAH yang bermaksud : Dan bagi tiap-tiap umat ada arah (kiblat) yang masing-masing menujunya, Oleh itu belumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan, kerana dimana saja kamu berada maka ALLAH akan tetap membawa kamu semua (berhimpunpada hari kiamat untuk menerima balasan), sesungguhnya ALLAH maha kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (Al-Baqarah 148)

Jabir r.a. berkata : Pada hari perang Uhud, ada seorang bertanya kepada Nabi s.a.w. : Bagaimana pendapat mu kalau sya terbunuh dalam perang ini? Jawab Nabi s.a.w. : Di surga.  Maka segera orang itu membuang beberapa biji kurma yang masih ada dalam tangan nya dan sedang dimakan kemudian ia maju berperang, sehingga terbunuh.(Bukhari, Muslim)

Ia memberi pengajaran pada kita bahawa betapa bersegeranya sahabat dalam melakukan kebaikan tanpa perasan ragu-ragu.

MUJAHADAH - PERJUANGAN MELAWAN HAWA NAFSU

Firman ALLAH yang bermaksud : Mereka yang berjuang untuk keredaan Kami, pasti Kami tunjukkan jalan Kami, dan ALLAH tetap bersama orang yang berbuat baik (Al-Ankabut 69)

Abu Hurairah r.a. berkata : Rasullullah s.a.w. bersabda : Neraka tertutup dengan berbagai shawat hawa nafsu, Sedang surge tertutup dengan kesukaran keberatan. (Bukhari, Muslim)

Seolah-olah surga dan neraka tergantung pada pengendalian hawa nafsu di bawah tuntutan ajaran ALLAH dan Rasullullah s.a.w.  Memang hawa nafsu berat dan sukar untuk taat pada perintah, pda hal kepentingannya hanya tergantung pada kekuatannya, mengandaliakn kepada jalan-jalan yang benar-benar akan membawa keuntungan dan bahagiannya.

MENAMBAH AMAL KEBAIKAN PADA USIA TUA

Firman ALLAH yang bermaksud : Tidakkah kami (ALLAH) telah melanjutkan usia mu yang cukup untuk sedar di dalamnya, Siapa yang suka sedar, telah datang kepada kamu juru nasihat yang memperingatkan.
Ibnu Abbas mengertikan umur lanjut ialah berusia 60 tahun ada pendapat mengatakan 40 tahun. Juru nasihat yang mengingatkan ialah Nabi ada yang mengatakan Uban.

Anas r.a. berkata : Sesungguhnya ALLAH melanjutkan turunnya wahyu kepda Rasullullah s.a.w. terutama lebih kerap datangnya wahyu ketika Nabi hampir wafat. (Bukhari, Muslim)

Jabir r.a. berkata : Bersabda Rasulullah s.a.w. : Tiap hamba akan di bangkitkan dari kuburnya menurut keadaan di waktu ia mati. (Muslim)

Apa yang selalu dilakukan oleh manusia semasa hidupnya sehingga mati atas amal perbuatan dan kelakuan itu, nescaya jika bangkit dari kubur seolah-olah ia masih terus akan melakukan kebiasaan itu.

JALAN MENUJU KEBAIKAN

Firman ALLAH yang bermaksud : Dan semua yang kamu kerjakan dari kebaikan, maka ALLAH mengetahuinya. (Al-Baqarah 197)

Firman ALLAH yang bermaksud : Sesiapa yang berbuat kebaikan,
maka keuntungannya kembali pada dirinya sendiri.(Fussilat 46)

Abu Dzar r.a. berkata : Ya Rasulullah, amal perbuatan apakah yang utama? Jawab Nabi : Iman (percaya) kepada ALLAH dan berjuang (jihad) untuk menegakkan agama ALLAH. Saya bertanya : Memerdekakan hamba yang mana lebih utama.? Jawab Nabi : Yang lebeh di sayang   dan yang lebeh mahal harganya. Jika saya tidak dapat berbuat demikian? Jawab Nabi : Membantu pekerja atau membuatkan orang yang tidak dapat bekerja. Ya Rasulullah, jika saya tidak dapat berbuatkan demikian? Jawab Nabi : Menahan kejahatan mu pada orang lain, maka itu sebagai sedekah mu pada diri mu. (Bukhari, Muslim)

Kerana perbuatan yang tidak berdasarkan iman akan sia-sia, maka amal yang utama adalah iman sehingga semua amal itu bersendikan iman, dan kedua adalah jihad berjuang besungguh-sungguh untuk menegakan agama ALLAH. Kemudian membantu meringankan beban orang lain, Kalau tadak mampu berbuat kebaikan maka harus menahan diri daripada melakukan kejahatan.

Abu Dzar r.a. berkata : Rasulullah berkata kepada ku : Jangan merendahkan walau sdikit dari kebaikan, walaupun hanya menyambut temanmu dengan wajah yang manis. (Muslim)

Sekecil-kecil kebaikan bernilai di sisi ALLAH, walaupun sekadar senyuman.


Firman ALLAH yang bermaksud : Kami tidak menurunkan Ai-Quran kepada mu (wahai Muhammad) supaya engkau menangung kesusahan. (Taha 1)

Aisyah r.a. berkata : Ketika Nabi masuk ke rumah kami bertepatan ada seorang wanita , Nabi bertanya : Siapakah wanita itu? Jawab Aisyah : Ini fulanah yang terkenal ibadah solatnya yang banyak, Maka sabda Nabi : Mah (kata yang menyatakan kurang senang) hendaknya kerjakan sekuat-kuatnya sahaja, dengan tidak memaksa diri, maka ALLAH tidak akan jemu menerima amal mu sehingga kamu jemu beramal. Dan kelakuan agama yang lebih disukai olah ALLAH ialah yang dapat dikerjakan terus menerus. (Bukhari, Muslim)

Pengertian hadis diatas : Allah lebih suka sesuatu amal di buat secara berterusan, menjadi tabiat manusia jika dirasakan susah ia akan cepat jemu, lalu Rasulullah menunjukan jalan yang harus dibuat iaitu walaupun amalan itu nampak sedikit jika dibuat selalu lama-lama akan menjadi banyak.

Anas r.a. berkata : Datang satu rombongan, terdiri dari tiga orng kerumah  isteri-isteri Nabi s.a.w. untuk bertanya tentang ibadat Nabi s.a.w. Kemudian telah diberitahu , Mereka menganggap seolah-olah sedikit, sebab Nabi telah diampunkan dosanya. Sehingga berkata seorang daripadanya, Saya akan bersolat terus menerus sepanjang malam. Yang kedua berkata, Saya akan berpuasa selamanya. Yang ketiga berkata, Saya akan mejauhi daripada isteri-isteri dan tidak akan berkahwin.  Kemudian Nabi s.a.w. datang dan bertranya :     Kamu yang berkata begini-begini. Demi ALLAH saya lebih takut kepada ALLAH daripada kamu, bahkan saya yang lebih bertakwa, tetapi saya puasa dan berbuka, solat dan tidur juga berkahwin dengan beberapa orang wanita. Maka siapa yang mengabaikan sunah Ku, maka ia bukan dari umatku. (Bukhari, Muslim)


Firman ALLAH yang bermaksud : Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyu' hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran ALLAH serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan banyak diantaranya orang-orang yang fasik - derhaka. (Al-Hadiid 16)
Firman ALLAH yang bermaksud : Dan sembahlah Tuhanmu, sehingga datang kepada mu (perkara yang tetap) Yaqin. (Al-Hijr 99)                    

Hadis dari Aisyah, Rasullullah s.a.w. bersabda :  Kelakuan agama yang lebih disukai oleh ALLAH ialah yang terus menerus dilakukan.

MENJAGA AMALAN SUNAH 

Firman ALLAH yang bermaksud : Apa yang diberikan oleh Rasullullah kepdamu, maka terimalah dan yang dilarang hentikanlah. (Al-Hasy-r 7)

Firman ALLAH yang bermaksud : Dan tiadalah Rasullulah berkata-kata menurut hawa nafsu, melainkan yang diucapkan itu semata-mata wahyu yang diwahyukan padanya. (An-Najm 3-4)

Firman ALLAH yang bermaksud : Katakanlah : Jika kamu benar-benar kasih kepada ALLAH, maka ikutilah Aku, nescaya dikasihi ALLAH dan diampunkan dosamu. (A-li 'Imraan 31)

Firman ALLAH yang bermaksud : Sesungguh telah ada bagimu dalam kelakuan Rasullullah itu suatu contoh tauladan yang baik sekali, bagi sesiapa yang mengharapkan keredaan ALLAH dan kesejahteraan dihari kemudian. (Al-Ahzaab 21)

Firman ALLAH yang bermaksud : Siapa yang taat kepada Rasullullah bererti telah taat kepada ALLAH......(An_Nisaa' 80)

Abu Hurairah r.a. berkata : Bersabda nabi s.a.w. : Biarkanlah aku selama aku membiarkan kamu dalam kebebasanmu. Maka sesungguhnya yang menyebabkan kebinasaan umat sebelummu dahulu, kerana kebanyakan pertanyaan mereka, dan menyalahi pada nabi-nabi mereka. Maka apabila Aku mencegah kamu dari sesuatu, tinggalkanlah perkara itu, Dan jika Aku perintahkan sesuatu, kejakanlah sekuat tenagamu. (Bukhar,i Muslim)

 Abu Hurairah r.a. berkata : Bersabda nabi s.a.w. : Semua umatku akan masuk surga, kecuali yang menolaknya. Ditanya : Siapa yang menolaknya ya Rasullullah? Jawab nabi s.a.w. : Siapa yang taat kepdaku masuk surga, dan yang menentang padaku bererti menolaknya. (Bukhari)

Umar Bin Alkhattab mencium hajar Al-aswad sambil berkata : Saya mengetahui benar kau batu tidak berguna dan tidak berbahaya, dan andaikata saya tidak melihat Rasulullah mencium kau, nescaya saya tidak akan mencium kau.  (Bukhari, Muslim)


"Maka demi Tuhan Mu (wahai Muhammad) Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul diantara mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah Engkau hukumkan, dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya". Maksud firman ALLAH - An-Nisaa' 65

"Sesungguhnya perkataan yang di ucapkan oleh orang-orang yang beriman ketika mereka di ajak kepda kitab ALLAH dan sunah Rasulnya, supaya menjadi hakim memutuskan sesuatu di antara mereka, hanyalah mereka berkata "Kami dengar dan kami taat" dan mereka itulah orang-orang yang beroleh kejayaan" Maksud firman ALLAH - An-Nur 51

BIDA'AH

Firman ALLAH yang bermaksud "Tiada kami tinggalkan dalam Al-Quran suatu apapun (yang kurang atau belum dijelaskan) Al-An'am 38

Firman ALLAH yang bermaksud "Jika kamu berselisih dalam sesutu, kembalilah kepada ALLAH (Al-Quran) dan Rasulullah (hadis) An-Nisa'  59

Firman ALLAH yang bermaksud "Sesungguhnya inilah jalan KU yang lurus, ikutilah, dan jangan megikut jalan-jalan lain, maka akan terpisahlah kamu dari jalan ALLAH (Al-An'am 153)

Aisyah r.a. berkata : Bersabda Rasullullah s.a.w. "Siapa yang mengada-adakan sesutu dalam agama kami ini, sesuatu yang tidak ada dasar daripadanya, maka ia pasti tertolak" (Bukhari, Muslim)

No comments:

Post a Comment