NIAT IKHLAS
Firman ALLAH yang bermaksud : Pada
hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah ALLAH dengan mengikhlaskan
ibadat kepadanya, lagi tetap teguh diatas tauhid, dan supaya mereka mendirikan
sembahyang serta memberi zakat. Dan yang demikian itulah agama yang benar. (Al-Bayyinah
5)
Daripada Umar Bin Al-khattab r.a
berkata : Aku telah mendengar Rasullullah s.a.w bersabda : Hanya
segala amal dengan niat dan hanya bagi tiap-tiap seorang apa yang di niatkan.
Maka barang siapa hijrah kepada Allah dan rasulnya, maka hijrahnya kepada Allah
dan Rasulnya. Dan barang siapa hijrahnya bagi dunia yang ia akan memperolehinya
atau perempuan yang ia ingin mengahwininya, maka hijrahnya kepada apa yang ia berhijrah
kepadanya itu. (Bukhari, Muslim)
Pentingnya
niat bagi membezakan sesuatu itu beroleh pahala atau sia-sia.
TAUBAT
Wajib bertaubat pada setiap dosa
kepada Allah, terdapat 3 syarat bertaubat:
1. Menghentikan maksiat
1. Menghentikan maksiat
2. Menyesal kerana ketelanjurannya
3. Berazam tidak akan mengulanginya
lagi tambahan satu lagi syarat jika dosa melibatkan hak sesama manusia
4. Memohon maaf dan minta dihalalkan
atau memulangkan kembali hak nya.
Firman Allah pada akhir ayat 31
surah AN-NUR yang bermaksud : dan bertaubatlah kamau sekelian kepada
Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.
Rasullullah s.a.w bersabda : Hai
sekelian manusia bertaubatlah kamu kepada Allah, dan beristifarlah
(memohon ampun) kepadanya, sesungguhnya aku beristifar tiap-tiap hari seratus
kali (Muslim)
SABAR
SABAR
Firman Allah pada ayat terakhir surah
A-LI 'IMRAAN yang bermaksud: Wahai orang-orang yang
beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan
perkara-perkara yang berkebajikan),dan kuatkanlah kesabaran kamu (lebih
daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan
kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah kamu kepada
Allah, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan) (Ali'imraan 200)
Firman Allah : Demi sesunguhnya,
kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan
merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda
dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang
sabar:(Al-Baqarah 155)
(Iaitu) orang-orang yang apabila
mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata : "sesungguhnya kami
adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali" (Al-Baqarah
156)
Daripada Abu Hurairah r.a ,
Rasulullah s.a.w bersabda : siapa yang dikehendaki oleh Allah padanya
satu kebaikan, maka diberinya penderitaan (Bukhari)
Daripada Anas r.a, Rasulullah s.a.w
bersabda : Jika Allah berkehendak kebaikan terhadap hambanya, maka
dilaksanakan segera pembalasan siksa di dunia, sebaliknya jika Allah
menghendaki binasa terhadap hambanya, ditahan pembalasan dosanya, hingga akan
dituntut kelak pada hari kiamat.
ALLAH berfirman yang bermaksud : wahai orang-orang yang beriman
! bertaqwalah kamu kepada ALLAH, dan hendaklah kamu bersama-sama orang-orang
yang benar. (At-Taubah 119)
Abu Muhammad bin Ali bin Abi Thalib
r.a. berkata : Saya telah hafal dari ajaran Rasulullah s.a.w : Tinggalkan
apa yang kamu ragu-ragukan , kepada apa yang kamu tidak ragu-ragu ,
sesungguhnya kebenaran membawa ketenangan, dan dusta itu menimbulkan
keraguan. (Attirmidzi)
Hadis ini menekankan bahawa setiap
ibadat hendaklah disetai dengan keyakinan tanpanya ibadat akan menjadi
tidak sah, olehitu segala yang dikerjakan mestilah benar-benar menurut perintah
Allah dan Rasul s.a.w
WASPADA
Firman ALLAH yang bermaksud: "Sesunguhnya tiada satupun yang tersembunyi daripada
ALLAH, baik yang di langit ataupun di bumi"
Sabda Rasulullah s.a.w : "Bertakwalah kepada ALLAH dimana saja engkau berada,
dan ikutilah perbuatan kejahatan itu dengan kebaikan supaya terhapus kejahatan,
dan bergaullah dengan sesama manusia dengan budi yang baik" (Attirmidzi)
TAQWA
Firman ALLAH yang bermaksud: "Wahai orang-orang yang beriman ! Bertakwalah kamu kepada ALLAH dngan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan islam" (A-Li`Imraan 102)
Firman ALLAH yang bermaksud : "Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu bertaqwa
kepada ALLAH, nescaya Ia mengadakan bagi kamu (petunjuk) yang membezakan antara
yang benar dan yang salah, dan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu, serta
mengampunkan (dosa-dosa) kamu. Dan ALLAH (sememangnya) mempunyai limpah kurnia
yang besar." (Al-Anfal 29)
Sabda Rasulullah s.a.w : "Bertakwalah kepada ALLAH, solatlah lima waktu,
berpuasa dibulan Ramadhan, tunaikanlah zakat, dan taatlah kepada pemimpin mu,
nescaya kamu akan masuk surga yang disediakan oleh Tuhanmu." (Attirmidzi)
YAKIN DAN TAWAKKAL
(berserah)
ALLAH berfirman yang bermaksud : "Sesungguhnya orang-orang
yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama
ALLAH gementarlah hati mereka , dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat
Nya, menjadikan mereka bertambah iman, da kepda Tuhan mereka jualah mereka berserah." (Al-Anfal
2)
Umar r.a. berkata, saya telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sekiranya kamu bertawakkal (berserah) kepada ALLAH dengan bersungguh-sungguh, nescaya ALLAH akan memberi rezki kepada mu sepertimana burung yang keluar pagi dengan perut kosong dan kembali pada petang dengan kekenyangan" (Attirmidzi)
Umar r.a. berkata, saya telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sekiranya kamu bertawakkal (berserah) kepada ALLAH dengan bersungguh-sungguh, nescaya ALLAH akan memberi rezki kepada mu sepertimana burung yang keluar pagi dengan perut kosong dan kembali pada petang dengan kekenyangan" (Attirmidzi)
Disini
dapatlah difahamkan bahawa tawakkal perlu kepada usha atau ikhtiar
seperti contoh yang diberikan Rasulullah terhadap burung yang berusha keluar
pada pagi hari.
ISTIQOMAH
(LURUS, TETAP)
ALLAH berfirman yang bermaksud : "Sesungguhnya
orang-orang yang menegaskan keyakinan dengan berkata : "Tuhan kami ialah
ALLAH", kemudian mereka tetap teguh diatas jalan betul (dengan pengakuan
iman dan tauhidnya itu) mereka tidak ada kebimbangan(dari sesuatu yang tidak
baik) terhadap meraka, dan mereka pula tidak akan berdukacita". (Al-Ahqaaf
13)
Abu Hurairah r.a. berkata : Bersabda
Rasulullah s.a.w. :"Bersederhanalah kamu dan tetapkanlah dalam beramal,
Sesungguhnya tidak seorangpun yang selamat hanya dengan bergantung semata-mata
dengan amal perbuatannya. Sahabat bertanya :
Tidak juga engkau ya Rasulullah ? Jawab Nabi : Tidak pula Saya kecuali
ALLAH meliputi Saya dengan rahmat Nya". (Muslim)
Pengertian hadis
ini ialah supaya kita tidak berlebih-lebihan dalam beramal dari apa yang
dicontohkan oleh Rasulullah s.a.w. sebab yang penting bukan jumlah tetepi tepat
dan ikhlasnya serta tetap diamalkan sentiasa.
Firman ALLAH yang bermaksud : Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada
petukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan
keluasan rahmat ALLAH) bagi orang-orang yang
berakal. (A-Li`Imraan 190)
(Iaitu) orang-orang yang menyebut
dan mengingati ALLAH semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka
berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit
dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tiadalah Engkau
menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha suci Engkau, maka peliharalah kami
dari azab neraka. (A-Li`Imraan 191)
Tidakkah mereka memerhatikan
keadaan unta, bagaimana ia diciptakan? Dan keadaan langit bagaimana ia
ditinggikan binaannya? Dan keadaan gunung ganang, bagaimana ia di tegakkan? Dan
keadaan bumi bagaimana ia di hamparkan? Oleh itu, berikanlah sahaja peringatan
(Wahai Muhammad, kepada manusia, dan janganlah berdukacita kiranya da yang
menolaknya), kerana sesungguhnya engkau hanyalah seorng Rasul pemberi ingatan. (Al-Ghaasyiyah17-21)
BERLUMBA-LUMBA
DALAM MELAKUKAN KEBAIKAN TANPA RAGU-RAGU
Firman ALLAH yang bermaksud : Dan bagi tiap-tiap umat ada arah (kiblat) yang
masing-masing menujunya, Oleh itu belumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan,
kerana dimana saja kamu berada maka ALLAH akan tetap membawa kamu semua
(berhimpunpada hari kiamat untuk menerima balasan), sesungguhnya ALLAH maha
kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (Al-Baqarah 148)
Jabir r.a. berkata : Pada hari
perang Uhud, ada seorang bertanya kepada Nabi s.a.w. : Bagaimana pendapat mu
kalau sya terbunuh dalam perang ini? Jawab Nabi s.a.w. : Di surga. Maka
segera orang itu membuang beberapa biji kurma yang masih ada dalam tangan nya
dan sedang dimakan kemudian ia maju berperang, sehingga terbunuh.(Bukhari,
Muslim)
Ia memberi
pengajaran pada kita bahawa betapa bersegeranya sahabat dalam melakukan
kebaikan tanpa perasan ragu-ragu.
MUJAHADAH - PERJUANGAN MELAWAN HAWA NAFSU
Firman ALLAH yang bermaksud : Mereka yang berjuang untuk keredaan Kami, pasti
Kami tunjukkan jalan Kami, dan ALLAH tetap bersama orang yang berbuat baik (Al-Ankabut
69)
Abu Hurairah r.a. berkata : Rasullullah
s.a.w. bersabda : Neraka tertutup dengan berbagai shawat hawa nafsu, Sedang
surge tertutup dengan kesukaran keberatan. (Bukhari, Muslim)
Seolah-olah
surga dan neraka tergantung pada pengendalian hawa nafsu di bawah tuntutan
ajaran ALLAH dan Rasullullah s.a.w. Memang hawa nafsu berat dan sukar
untuk taat pada perintah, pda hal kepentingannya hanya tergantung pada
kekuatannya, mengandaliakn kepada jalan-jalan yang benar-benar akan membawa
keuntungan dan bahagiannya.
MENAMBAH AMAL KEBAIKAN PADA USIA TUA
Firman ALLAH yang bermaksud : Tidakkah kami (ALLAH) telah melanjutkan usia mu yang cukup
untuk sedar di dalamnya, Siapa yang suka sedar, telah datang kepada kamu juru
nasihat yang memperingatkan.
Ibnu Abbas mengertikan umur lanjut ialah berusia 60 tahun ada pendapat mengatakan 40 tahun. Juru nasihat yang mengingatkan ialah Nabi ada yang mengatakan Uban.
Ibnu Abbas mengertikan umur lanjut ialah berusia 60 tahun ada pendapat mengatakan 40 tahun. Juru nasihat yang mengingatkan ialah Nabi ada yang mengatakan Uban.
Anas r.a. berkata : Sesungguhnya
ALLAH melanjutkan turunnya wahyu kepda Rasullullah s.a.w. terutama lebih
kerap datangnya wahyu ketika Nabi hampir wafat. (Bukhari, Muslim)
Jabir r.a. berkata : Bersabda
Rasulullah s.a.w. : Tiap hamba akan di bangkitkan dari kuburnya menurut
keadaan di waktu ia mati. (Muslim)
Apa yang
selalu dilakukan oleh manusia semasa hidupnya sehingga mati atas amal perbuatan
dan kelakuan itu, nescaya jika bangkit dari kubur seolah-olah ia masih
terus akan melakukan kebiasaan itu.
JALAN MENUJU KEBAIKAN
Firman ALLAH yang bermaksud : Dan semua yang kamu kerjakan dari
kebaikan, maka ALLAH mengetahuinya. (Al-Baqarah 197)
Firman ALLAH yang bermaksud : Sesiapa yang berbuat kebaikan,
maka keuntungannya kembali pada dirinya sendiri.(Fussilat 46)
maka keuntungannya kembali pada dirinya sendiri.(Fussilat 46)
Abu Dzar r.a. berkata : Ya
Rasulullah, amal perbuatan apakah yang utama? Jawab Nabi : Iman (percaya)
kepada ALLAH dan berjuang (jihad) untuk menegakkan agama ALLAH. Saya bertanya :
Memerdekakan hamba yang mana lebih utama.? Jawab Nabi : Yang lebeh di
sayang dan yang lebeh mahal harganya. Jika saya tidak dapat berbuat
demikian? Jawab Nabi : Membantu pekerja atau membuatkan orang yang tidak dapat
bekerja. Ya Rasulullah, jika saya tidak dapat berbuatkan demikian? Jawab Nabi :
Menahan kejahatan mu pada orang lain, maka itu sebagai sedekah mu pada diri mu.
(Bukhari, Muslim)
Kerana
perbuatan yang tidak berdasarkan iman akan sia-sia, maka amal yang utama adalah
iman sehingga semua amal itu bersendikan iman, dan kedua adalah jihad berjuang
besungguh-sungguh untuk menegakan agama ALLAH. Kemudian membantu meringankan
beban orang lain, Kalau tadak mampu berbuat kebaikan maka harus menahan diri
daripada melakukan kejahatan.
Abu Dzar r.a. berkata : Rasulullah
berkata kepada ku : Jangan merendahkan walau sdikit dari kebaikan,
walaupun hanya menyambut temanmu dengan wajah yang manis. (Muslim)
Sekecil-kecil
kebaikan bernilai di sisi ALLAH, walaupun sekadar senyuman.
Firman ALLAH yang bermaksud : Kami tidak menurunkan Ai-Quran kepada mu (wahai
Muhammad) supaya engkau menangung kesusahan. (Taha 1)
Aisyah r.a. berkata : Ketika Nabi
masuk ke rumah kami bertepatan ada seorang wanita , Nabi bertanya : Siapakah
wanita itu? Jawab Aisyah : Ini fulanah yang terkenal ibadah solatnya yang
banyak, Maka sabda Nabi : Mah (kata yang menyatakan kurang senang) hendaknya
kerjakan sekuat-kuatnya sahaja, dengan tidak memaksa diri, maka ALLAH tidak
akan jemu menerima amal mu sehingga kamu jemu beramal. Dan kelakuan agama yang
lebih disukai olah ALLAH ialah yang dapat dikerjakan terus menerus. (Bukhari,
Muslim)
Pengertian hadis diatas : Allah
lebih suka sesuatu amal di buat secara berterusan, menjadi tabiat manusia jika
dirasakan susah ia akan cepat jemu, lalu Rasulullah menunjukan jalan yang harus
dibuat iaitu walaupun amalan itu nampak sedikit jika dibuat selalu lama-lama
akan menjadi banyak.
Anas r.a. berkata : Datang satu
rombongan, terdiri dari tiga orng kerumah isteri-isteri Nabi s.a.w. untuk
bertanya tentang ibadat Nabi s.a.w. Kemudian telah diberitahu , Mereka
menganggap seolah-olah sedikit, sebab Nabi telah diampunkan dosanya. Sehingga
berkata seorang daripadanya, Saya akan bersolat terus menerus sepanjang malam.
Yang kedua berkata, Saya akan berpuasa selamanya. Yang ketiga berkata, Saya
akan mejauhi daripada isteri-isteri dan tidak akan berkahwin. Kemudian
Nabi s.a.w. datang dan bertranya : Kamu yang berkata
begini-begini. Demi ALLAH saya lebih takut kepada ALLAH daripada kamu, bahkan
saya yang lebih bertakwa, tetapi saya puasa dan berbuka, solat dan tidur juga
berkahwin dengan beberapa orang wanita. Maka siapa yang mengabaikan sunah Ku,
maka ia bukan dari umatku. (Bukhari, Muslim)
Firman ALLAH yang bermaksud : Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang
yang beriman, untuk khusyu' hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran
ALLAH serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan
janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan kitab
sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka
menjadi keras, dan banyak diantaranya orang-orang yang fasik - derhaka. (Al-Hadiid
16)
Firman ALLAH yang bermaksud : Dan sembahlah Tuhanmu, sehingga datang
kepada mu (perkara yang tetap) Yaqin. (Al-Hijr
99)
Hadis dari Aisyah, Rasullullah
s.a.w. bersabda : Kelakuan agama yang lebih disukai oleh ALLAH ialah yang
terus menerus dilakukan.
MENJAGA AMALAN SUNAH
Firman ALLAH yang bermaksud : Apa yang diberikan oleh Rasullullah kepdamu,
maka terimalah dan yang dilarang hentikanlah. (Al-Hasy-r 7)
Firman ALLAH yang bermaksud : Dan tiadalah Rasullulah berkata-kata menurut
hawa nafsu, melainkan yang diucapkan itu semata-mata wahyu yang diwahyukan
padanya. (An-Najm 3-4)
Firman ALLAH yang bermaksud : Katakanlah : Jika kamu benar-benar kasih kepada
ALLAH, maka ikutilah Aku, nescaya dikasihi ALLAH dan diampunkan dosamu. (A-li
'Imraan 31)
Firman ALLAH yang bermaksud : Sesungguh telah ada bagimu dalam kelakuan
Rasullullah itu suatu contoh tauladan yang baik sekali, bagi sesiapa yang
mengharapkan keredaan ALLAH dan kesejahteraan dihari kemudian. (Al-Ahzaab 21)
Firman ALLAH yang bermaksud : Siapa yang taat kepada Rasullullah bererti telah
taat kepada ALLAH......(An_Nisaa' 80)
Abu Hurairah r.a. berkata : Bersabda
nabi s.a.w. : Biarkanlah aku selama aku membiarkan kamu dalam kebebasanmu. Maka
sesungguhnya yang menyebabkan kebinasaan umat sebelummu dahulu, kerana
kebanyakan pertanyaan mereka, dan menyalahi pada nabi-nabi mereka. Maka apabila
Aku mencegah kamu dari sesuatu, tinggalkanlah perkara itu, Dan jika Aku
perintahkan sesuatu, kejakanlah sekuat tenagamu. (Bukhar,i Muslim)
Abu Hurairah r.a. berkata : Bersabda
nabi s.a.w. : Semua umatku akan masuk surga, kecuali yang menolaknya. Ditanya :
Siapa yang menolaknya ya Rasullullah? Jawab nabi s.a.w. : Siapa yang taat
kepdaku masuk surga, dan yang menentang padaku bererti menolaknya. (Bukhari)
Umar Bin Alkhattab mencium hajar
Al-aswad sambil berkata : Saya mengetahui benar kau batu tidak berguna dan
tidak berbahaya, dan andaikata saya tidak melihat Rasulullah mencium kau,
nescaya saya tidak akan mencium kau. (Bukhari, Muslim)
"Maka demi Tuhan Mu (wahai
Muhammad) Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan engkau
hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul diantara mereka, kemudian mereka
pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah Engkau
hukumkan, dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya". Maksud firman ALLAH - An-Nisaa' 65
"Sesungguhnya perkataan yang di
ucapkan oleh orang-orang yang beriman ketika mereka di ajak kepda kitab ALLAH
dan sunah Rasulnya, supaya menjadi hakim memutuskan sesuatu di antara mereka,
hanyalah mereka berkata "Kami dengar dan kami taat" dan mereka itulah
orang-orang yang beroleh kejayaan" Maksud
firman ALLAH - An-Nur 51
BIDA'AH
Firman ALLAH yang bermaksud "Tiada kami tinggalkan dalam Al-Quran suatu apapun (yang
kurang atau belum dijelaskan) Al-An'am 38
Firman ALLAH yang bermaksud "Jika kamu berselisih dalam sesutu, kembalilah kepada
ALLAH (Al-Quran) dan Rasulullah (hadis) An-Nisa' 59
Firman ALLAH yang bermaksud "Sesungguhnya inilah jalan KU yang lurus, ikutilah, dan
jangan megikut jalan-jalan lain, maka akan terpisahlah kamu dari jalan
ALLAH (Al-An'am 153)
Aisyah r.a. berkata : Bersabda
Rasullullah s.a.w. "Siapa yang mengada-adakan sesutu dalam agama kami ini,
sesuatu yang tidak ada dasar daripadanya, maka ia pasti tertolak" (Bukhari,
Muslim)
No comments:
Post a Comment