Oleh
Dr. Zaharuddin Abd Rahman
Pernahkah anda memperbaiki, menambah dan membesarkan rumah, dapur atau mana-mana bahagian rumah, pejabat atau kedai ?. Jika pernah, itulah yang dinamakan kontrak Istisna’ atau kontrak pembuatan di dalam ilmu Fiqh Islam. Namun, adakah anda sudah mengetahui syarat dan displin yang diletakkan oleh Islam dalam kontrak ini bagi ia benar-benar mematuhi hukum Shariah?. Insha Allah di dalam tulisan ringkas ini, saya akan cuba berkongsi beberapa perkara penting tentangnya. Hal ini termasuklah, kontrak pembuatan item yang besar seperti kereta, rumah atau sederhana seperti kereta, atau kecil seperti penjahit baju dan pakaian serta juga kontrak renovasi rumah, dapur dan seumpamanya.
Secara
definisinya, Istisna’ adalah suatu kontrak jualan item yang khusus yang
memerlukan proses pertukangan, pengilangan atau pembuatan. Sebagai contoh,
kontrak jualan kereta yang masih belum siap tapi dalam pengilangan, rumah yang
masih dalam pembuatan, dan begitu juga tempahan untuk membesarkan rumah,
memasang kabeinet dapur, ruang tetamu, jahitan pakaian, kerja mencetak buku,
majalah dan sebagainya. Semua itu adalah termasuk di dalam kategori jualan
secara istisna’ yang telah disahkan harus dan ia juga telah wujud sejak zaman
Nabi Muhammad sallaAllahu ‘alaihi wasallam. Baginda nabi sendiri pernah
diriwayatkan menempah sebentuk cincin emas ( sewaktu belum diharamkan lelaki
memakai emas). (hadis riwayat Al-Bukhari, 5/220 ; Muslim 3/1655). Nabi juga
pernah menempah dibuatkan mimbar untuk berkhutbah sebagaimana disebut di dalam
sohih al-Bukhari.
BEBERAPA
SYARAT PENTING
Bagi
memastikan jualan dan tempahan secara istisna’ ini sah dan halal, berikut
adalah beberapa perkara yang perlu dipastikan :
1. Istisna’ adalah
kontrak yang muktamad (ertinya jika mana-mana pihak ingin menamatkannya,
mestilah mendapat izin dan redha pihak yang lain), sejurus pihak pembuat sudah
meluangkan waktu, tenaga dan kos barahan mentah untuk menyiapkan tugasan yang
dipohon. Namun sebelum kos-kos terbabit, pembeli berhak membatalkannya walau tanpa
izin pembuat.
2. Hanya terhad pada
item yang perlukan proses pembuatan sahaja, justeru pembelian padi, jagug,
buah-buahan dan yang sepertinya tidak termasuk dalam kontrak istisna’. Pun
begitu, proses mengetin bahan makanan atau mempakejkannya ini boleh termasuk
dalam kontrak istisna’.
3. Diharuskan untuk
menempah barangan secara istisna’ walaupun barangan itu tiada yang serupa
dengannya dalam pasaran. Ini berbeza dengan kontrak jual beli as-salam yang
mensyaratkan komoditi yang dibeli wujud dalam pasaran.
4. Bahan-bahan mentah
yang sedang digunakan oleh pembuat untuk menyiapkan tempahan BUKAN milik
pembeli KECUALI pembuat sudah memberikan jaminan kerja akan siap dan sebahagian
harga telah pun dibayar kepada pembuat bagi tujuan jaminan itu.
HARGA
1. Harga keseluruhan item
termasuk kos pertukangan mestilah diketahui dan disebut dengan jelas sewaktu
kontrak di meterai.
2. Harga boleh dibayar
secara sekaligus (lump sum), mengikut peratusan siap atau di akhir dengan
syarat ia dipersetujui dengan baik oleh kedua belah pihak.
3. Harga juga dibenarkan
untuk berbeza-beza berdasarkan tempoh siap, beerti pembuat boleh meletakkan
harga RM 10,000 jika ingin siap dalam tempoh sebulan, RM 15,000 untuk siap
dalam tempoh dua minggu atau RM 20,000 untuk dua minggu kerja. Namun DENGAN
SYARAT, sewaktu kontrak dipersetujui, hanya satu harga dan tempoh dari pilihan
yang diberi sahaja dipersetujui.
4. Jika harga jangkaan
hasil kiraan pembuat jauh lebih rendah dari kos yang dikenakan kepad apenempah.
Pembuat tidak diwajibkan memberi diskaun. Hal yang juga jika kos anggaran
meleset, ketika itu, kerugian mestilah ditanggung oleh pembuat tanpa memaksa
pembeli membayar harga tambahan.
5. Jika barang yang
ditempah gagal disiapkan dalam tempoh yang dipersetujui, DIHARUSKAN untuk
pembeli mengenakan denda mengikut hari kepada pembuat. Ia tidak dikira sebagai
riba kerana ia bukanlah pertukran duit dengan duit tetapi kerja yang lewat
dengan bayaran gantirugi wang. Keharusan telah diputuskan oleh Persidangan
Kesatuan Ulama Fiqh Sedunia OIC.
6. TIDAK BOLEH pembeli
secara istisna’ menjual aset atau barang yang masih dalam proses pembuatan
kepada pihak ketiga KECUALI jika ia menjualnya item atas specifikasi juga, ia
dinamakan kontrak Istisna’ Selari. Sebagai contoh, Ahmad telah membeli dan
menempah LIMA buah kereta BMW 520i dengan spesifikasi yang sama dan jelas.
Sebelum kereta tersebut siap dihantar kepada Ahmad, Ahmad telah menjualkan
sebuah kereta BMW spesifikasi BMW 520i kepada Ali dengan syarat ia tidaklah
semestinya tertakluk kepada mana-mana kereta secara khusus tetapi ia hanya
tertakluk kepada spesifikasi.
LAIN-LAIN
BERKENAAN KONTRAK
1. Adalah diharuskan
setelah kontrak dimeterai, kedua-dua pihak bersetuju meminda mana-mana klausa
kontrak. Tanpa persetujuan kedua belah pihak, pindaan, pengurangan atau
tambahan TIDAK boleh dilakukan.
2. Harus bagi pembeli
untuk melantik seorang pakar bagi memantau kerja-kerja pembuat bagi memastikan
kerja yang dilakukan menepati spesifikasi yang ditetapkan.
3. JIka pembinaan dan
pembuatan yang telah disiapkan berbeza spesifikasi dari yang ditempah dan
diminta, pembeli berhak untuk menolak dan tidak membayar. Pun begitu, pembeli
juga boleh menerima apa yang ada dengan tuntutan diskaun khas berdasarkan
budibicara kedua pihak.
4. Jika item yang telah
siap menepati spesfikasi, tetapi pembeli menolak tanpa sebab yang kuat, pembuat
boleh menyimpan barangan tersebut selaku pemegang amanah namun tidak
dipertanggungjawab ke atas keselamatan barangan itu. Jika keadaan ini berlaku,
pembeli juga perlu membayar kos khidmat simpanan yang dilakukan oleh pembuat.
Jumlah itu sepatutnya dimaklumkan lebih awal oleh pembeli yang terpaksa
menyimpan itu.
5. Diharuskan juga bagi
pembeli melantik pembuat atau pengilang menjadi ejennya atau wakil bagi
menjualkan barangan yang telah siap kepada pihak ketiga dengan harga yang telah
dipersetujui. Tugas itu boleh dilakukan sama ada dengan upah atau percuma.
Begitulah
secara ringkas beberapa panduan bagi sesiapa yang terlibat dalam kontrak
istisna sama ada ia dinamakan istisna’ atau tidak, ia masih tetapi perlu
mengikut garis panduan yang ditetapkan oleh Islam bagi mengelak berlakunya
ketidaktentuan (gharar) yang boleh membatalkan aqad.
Sumber : Dr. Zaharuddin Abd Rahman
15
Mac 2013
www.zaharuddin.net
No comments:
Post a Comment